Tankar från inUse Design Camp för Barncancerfonden

Linda Vikner Backlund

I helgen hängde jag med drygt 30 av mina kollegor på inUse första Design Camp för ett verkligt gott ändamål. Och det var en riktig WIN-WIN! Tänk att få spendera ett dygn och få jobba med digital strategi och design tillsammans med vårt smarta och kreativa gäng och dessutom att få ge allt vi kreerade till Barncancerfonden!

DesignCamp2013_inUse

Visst var jag taggad inför uppgiften. Vi hade haft en intern omröstning om vilken organisation vi skulle ägna dygnet åt. Majoriteten röstade på Barncancerfonden. Och vi skulle göra nytta. Verklig nytta.

Men under helgen och nu när det landat lite så är jag än mer taggad. Det här måste vi bara göra igen! Varje år. För organisationer som genom sitt engagemang påverkar och förbättrar livet och vardagen för många.

För det här pratar vi om hela tiden: att det vi gör, genom vår design, kan göra skillnad – från frustration till smidighet, från missnöje till uppskattning, från låg användning till ta-da: användning!

Och en gemensam nämnare för oss alla (vågar jag mig på att fastställa) – varför vi jobbar på inUse – är just att göra livet och vardagen lite enklare och roligare för många. Det är vår absoluta största drivkraft.

Att då ta denna drivkraft och engagemang och fokusera på något som är så mycket viktigare ändå, tar det till ytterligare en nivå. Som nu denna helg då vår insats riktades mot Barncancerfonden. För vad är viktigare än att få stöd när man är sjuk och få hopp om att bli frisk?

Teamwork_DesignCamp_inUse

Vi var uppdelade i åtta olika team och hade alla olika utmaningar. Mitt team funderade över digital strategi: hur Barncancerfonden ska agera i olika kanaler för att i slutändan öka intäkterna. Andra utmaningar var hur Barncancerfonden kan arbeta med kontinuerliga förbättringar på ett strukturerat sätt, ta fram konkreta förslag på appar för att öka medvetenheten och hitta nya vägar för att öka bidragsgivandet.

Anne som är marknadschef på Barncancerfonden var med hela dygnet och fick svara på frågor och diskutera utmaningarna med teamen. Vi var många som drog i Anne.

LateWork_DesignCamp_inUse

De flesta satt uppe till småtimmarna och de där pauserna som vi själva skulle ta ansvar för uteblev. Men känns inte som någon led av det. Det är bara ambitionsnivån som sätter stopp och när vi själva får bestämma är den såklart hög.

Result_DesignCamp_inUse

Riktigt spännande var det nästa dag då vi skulle få lyssna på alla de andra teamens presentationer och ta del av deras resultat. Det är inte utan att man blir stolt över sina kollegor: genomtänkta och kreativa koncept, förpackade på ett begripligt och lustfyllt sätt.

I sann inUse-anda utgick teamen från den tänka användaren och hennes drivkrafter och identifierade tillfällen då det finns en chans att fånga användarens uppmärksamhet och få henne att agera.

Många blev varse om att det fanns ett gap, en målgrupp som man inte når idag där det finns stor potential, och skapade lösningar för denna. Gemensamma nämnare för dessa lösningar kan man kort summera med: hitta andra infallsvinklar än enbart fokus på sjukdomen, låga trösklar för att bli bidragsgivare och sådant som kan bli viralt.

Sist ut var teamet som tog fram ett skarpt förslag på hur man kan öka bidragsgivandet genom privatpersoners egna insamlingar. Och de avslutade dygnet med en utmaning: hur mycket ger vi till Barncancerfonden för att Kjell, vår kära VD, ska ta årets första dopp? Runt 2000 kr blev det! Ett perfekt slut på inUse Design Camp 2013. Märk att jag la till ”2013”. För det här är bara början. Nästa år kör vi igen! Eller hur, Kjell?

Kjell_DesignCamp_inUse

Ps. Nu kanske det här blev lite väl peppigt. Men ni får ursäkta, ruset har inte riktigt lagt sig än! :)

Fler bilder från vårt helgen finns på inUse facebooksida.

Lämna en kommentar