Tankar om hur interaktiv media kan öka reseuplevelsen

Olof Liliengren

Sitter på ett plan med destination satt mot Japan och Tokyo. Den nya tidens resandes teknologi ger alla möjligheter för resenären att aktivt ta del av resan. Genom en touchdisplay har jag tillgång till inte bara en ständigt uppdaterad karta med gps-positionering utan kan även genom ett så enkelt grepp som kameror se ut både från förarens position och nedanför planet. Detta var spännande både vid starten och landningen, då man på displayen kunde se händelseförloppet från pilotens positon. Hade man varit 25 år yngre hade detta varit extremt spännande men jag tyckte det var nog så kul. Kanske kompletterat med ett lager av information om vad som sker i cockpit, lite så det känns som man suttit brevid piloten och tagit del av flygdata hade varit ännu roligare.

Hur kan man då göra detta ännu mer interaktivt och upplevelsebaserat?

  1. Genom att låta användaren kunna trycka på symboler för städer och länder på resekartan skulle man kunna få upp demografisk och historisk information uppdaterat på sin skäm. En resa som min, över forna Sovjetunionen, skulle kunna bli en rolig historielektion. Garanterat roligare än att se på någon film ur mediasystemets utbud. Genom att ha ett avtal med history/civilization/nature channel kan man se filmer som är kontextuellt utvalda av resrutten

  2. Genom att ha en inzoomingsfunktion skulle man kunna få högupplösta kartor, tex. med information från Google Earh där man kan se bilder och information om intressanta turist -och historiska mål under resans gång.

  3. Kanske simulera resor med andra resesätt: andra flygmodeller, järnväg, cykel, till fots. För att få mer förståelse om vilka avstånd det handlar om.

Genom att utveckla sådana funktioner kan flygbolagen omvandla resan till att vara en spännande del och en upplevelse i sig. Istället för ett nödvändigt ont man måste passera för att komma till sin destination;  Resan blir lärorik och spännande och ger kunden ett mervärde.

Lämna en kommentar