Tömmar eller touchscreen – hur styr du webbplatsen?

Mattias Hallberg

För dagens bilförare är det självklart att gasen är en pedal och sitter till höger, och att man styr med en ratt. Men det har inte alltid varit så. 

Under bilens första år lanserades en mängd olika sätt att manövrera en bil. På vissa bilar styrde man med något som liknade ett roder från en båt. På vissa med två spakar. Det fanns till och med varianter där man styrde med ett snöre, som tömmarna på en häst.

Foto: Lars-Göran Lindgren

1916 kom Cadillac type 53 den första bilen där man styrde som man gör idag. En rund ratt, en växelspak till höger och tre pedaler. Andra tillverkare tog efter. och därefter manövrerades alla bilar på det sätt som gäller än idag, och förmodligen kommer gälla tills dess att bilen styr sig själv.

Inte länge sedan

När man ser dessa gamla bilmodeller blir man nästan full i skratt. Det är så självklart för oss hur en bil ska se ut och fungera, att allt annat verkar absurt. 

Jag kommer att tänka på tidiga webbplatser. Visst drar man på smilbanden när man ser till exempel Legos webbplats från 1996, där menypunkterna ligger utslängda lite slumpmässigt över skärmen. Eller Pepsis, som körde med en frän introsida med en exploderande animation.

Tack och lov har webben kommit ganska långt sedan dess. Tjugo år av ständig forskning och utveckling om hur människan interagerar med datorn har gjort att det idag finns vedertagna sätt för hur en webbplats fungerar. 

Standarder behövs

Exemplet med bilen och med de tidiga webbplatserna visar flera saker. Konventioner tar tid att uppnå, det är många intressen som ska vägas samman, och användarna behöver mogna och vänja sig vid det nya. Men de är också viktiga för att en teknisk innovation ska kunna spridas. Privatbilismen kunde inte ta fart förrän en standard för hur bilen styrdes fanns. Först då kunde människor börja lära sig köra.

Utveckling, både av bilar och av digitala lösningar, handlar om rätt balans av innovation och konvention. Om alla bara följde konventionerna så skulle ju inga nya kunna uppstå. Mobiltelefoner hade under lång tid ungefär samma upplägg som knapptelefonerna man hade hemma. Det var inte förrän Apple vågade satsa på touchskärmen som mobiltelefonen kunde nå sin potential.

Frågan är vad som är dagens ”tömmar på en bil". Är det bästa sättet att styra en smart teve den klassiska fjärrkontrollen? Och är touchskärmen verkligen lämplig på en smart klocka? Det kanske vi vet om sisådär tjugo år.

Lämna en kommentar