Trender från Webbdagarna i Stockholm 2014

Pia-Karin Åkesson

Årets Webbdagar i Stockholm är slut för den här gången, och här kommer några snabba tankar om innehållet.

Annie Lööf i samtal med Magnus Höij

Annie Lööf i samtal med Magnus Höij

Globalisering Då detta var årets tema var det föga förvånande att många pratade globalisering, MEN ämnet är spännande och det händer massor av saker som jag misstänker att vi missar. Ett bra exempel från arabvärlden fanns med i Perihan Abou-Zeids presentation. 400 miljoner människor är arabisktalande men bara 3% av innehållet online är på arabiska. När ska vi sluta fokusera på västvärlden och delta, där det händer istället? Flest youtube-visningar sker i Saudiarabien, kanske främst på grund av att alla andra kanaler är censurerade? Kina har störst antal Facebookanvändare i världen och 25% av LinkedIns användare finns i Indien.

Vi är i början av en revolution Det är något som puttrar under ytan och med hjälp av teknologi kan vi få saker och ting att hända och behöver inte längre stora företag. Stefan Hyttfors inledde Webbdagarna med tankar om en kommande revolution, som han påstår att vi är precis i början av. Anledningarna till att det kommer en revolution är två - vi kan och vi vill! Hyttfors jämför Sverige med Forrest Gumps chokladask, där svenskar aldrig nånsin skulle smaka en chokladbit som vi inte provat förut. Vi möter ofta en förändring med attityden “men hur ska det då gå med…” Två exempel var hotellägare, som blev irriterade på airbnb när de började ta sängplatser för hotellen, men den här typen av förändring har alltid funnits säger Hyttfors. Idag saknar vi tex inte “fönsterknackarna” som före väckarklockans existens gick och knackade på rutorna för att väcka människor på morgnarna. Men Stefan har gott hopp om den kommande revolutionen, som främst handlar om att nätverka, samarbeta och lösa problem. Ett sådant nätverk är TaskRabbit, där man kan leta efter personer i sitt närområde som kan hjälpa till att lösa ens problem. Den vanligaste frågan? Hjälp med att skruva ihop IKEA-möbler!

Engagemang Många dragningar handlade om hur och varför det är så viktigt att engagera användarna. Att låta användarna/kunderna vara ambassadörer för varumärket, produkten eller det nya intranätet som exempel. Camilla Wallander från Berghs berättade initierat om vad content marketing egentligen handlar om, nu är det business creativity istället för marketing creativity som gäller. Du måste lyckas involvera dina användare, och som exempel på detta visade Camilla ett studentprojekt där du “mönsterskattar”, det vill säga om du har ett leopardmönstrat plagg på dig så ska du skänka pengar till leoparder osv. Roligt och annorlunda grepp, som nu ser ut att bli verklighet!

Kvinnorna tar plats Även om de inte var flest, så tyckte både jag och många andra att de kvinnliga talarna var överlägset bäst i sina presentationer. Lottie Knutsson, Perihan Abou-Zeids, Isabel Pesce Mattos och Annie Lööf för att nämna några, var samtliga pålästa, höjde energin i rummet och engagerade lyssnarna betydligt mer än de flesta manliga talarna lyckades med. Annie Lööf fick dagens spontana skratt när hon sa att hon aldrig hört Stefan Löfven diskutera digitala medier.

Nätverkandet Längst kö och som gav stor möjlighet till nätverkade var inte kön till toaletterna utan kön till att få prova Google glasses, och möjligtvis även montrarna med smågodis eller glass! Som vanligt var det människorna på plats och samtalen i pauserna som var grädden på moset, så stort tack till Webbdagarna och Magnus Höij för möjligheten att få träffa så många spännande människor och för inspirationen!

Lämna en kommentar