Tumkyssar, kreativitet och twitterfria mediamoguler: Marknadsföringens dag 2013

Johan Berndtsson

Betraktelser kring smartphonens betydelse, Teo Härén om att träna sin kreativitet, twitterfria mediamoguler i debatt om medias framtid, och ett pass om gerillamarknadsföring. Det var några av höjdpunkterna från årets upplaga av Marknadsföringens dag.

Först frukostföreläsning med Andreas Sjöström. Han funderade högt kring hur betydelsefulla våra smartphones har blivit för oss. Vi hänger på Twitter samtidigt som vi kollar fotboll eller Melodifestivalen, och om vi vill ha djupare digitala relationer än de via Facebook kan vi t.ex. ladda ner appen Couple där vi bl.a. kan "tumkyssas".

Andreas Sjöström på Marknadsföringsdagen 2013 (Foto: Johan Berndtsson)

Andreas hinner med många intressanta anekdoter och one-liners, och konstaterar bland annat att frågan om man får låna någons telefon idag är lika intim som frågan "får jag låna din tandborste".

Publiken skrattar också åt citat från ungdomar som säger att de känner sig ensamma och deprimerade utan sina smartphones, men hos mig fastnar just det skrattet i halsen. Jag lever, precis som många andra, två liv. Ett fysiskt och ett digitalt. Jag älskar båda. Jag kan inte vara utan något av dem. Vad betyder det? Att jag "är beroende", eller att jag har ett rikare liv än många andra? Jag har ju två liv...

Jag skulle för övrigt älska att höra Carl-Einar Häckners tankar om detta. Jag minns fortfarande hur han på en sekund slog om från trolleri och varité till ett samtal om ensamhet på Varbergs teater någon gång på 90-talet. Från färgsprakande show till en ensam man i strålkastarljuset. I ett slag. "Har du någonsin varit så ensam att du kramat telefonkatalogen?" undrade Carl-Einar. Och publiken satt blickstilla. Underbart.

Undrar vad Carl-Einar har att säga om dagens sociala medier? Kanske en bra programpunkt till nästa år.

Leendet på läppen och hålet i plånboken Förmiddagens tema är annars kreativitet. Storytelling står på schemat. Erik Nissen Johansen intar scenen och berättar om hur han och hans kollegor arbetar med storytelling i hotell- och restaurangbranschen. Både för att sälja in koncept, och för att att skapa grymt bra upplevelser.

Erik Nissen Johansen på Marknadsföringsdagen 2013 (Foto: Johan Berndtsson)

Hans berättelse är fascinerande. Han beskriver sig som en dyslektiker som fått tre träffar när han googlat Australien, och stavat Fjodor Dostojevskijs namn på över 60 olika sätt under arbetet med att skapa hotell Sonya i St. Petersburg.

Erik påminde oss om grunden i upplevelsedesign när han sade att "smilen på gästens läpp måste vara större än hålet i hennes plånbok, då går businessen uppåt."

Träna din kreativitet! Teo Härén inleder sedan sitt anförande med att Erik är "a hard act to follow". Och så var det så klart. Erik var fantastisk. Teo inbjöd dock till ett gemytligt samtal och satte framför allt fingret på en viktig punkt. Vi övar alldeles för lite på att vara kreativa.

Teo Härén på Marknadsföringsdagen 2013 (Foto: Johan Berndtsson)

En snabb handuppräckning visade att det var ytterst få som läst fem eller fler böcker om kreativitet i sitt liv. Detta trots att marknadsföringsfolk ofta anses, eller själva anser, att de tillhör de mer kreativa i samhället. Istället har de flesta av oss spenderat hundratals, eller tusentals, timmar åt t.ex. fotboll och matematik. Teos poäng var inte att man inte borde ägna sig åt sådant, utan att man borde ta kreativiteten på allvar, och att den kan tränas upp, precis som vilken annan färdighet som helst.

Teo avslutade sitt anförande med att recitera Apples reklamfilm "Here's to the crazy ones" från 1997.

Twitterfria mediamoguler Efter lunch var det dags för ett pass om medias framtid med Olof Brundin (Schibsted), Pelle Mattisson (Stampen) och Tobias Regnell (Filter/Offside).

Jag hade sett fram emot denna, men det blev en ganska trött tillställning där ingen av panelisterna riktigt bjöd upp till dans. Berättelserna om Filter och Offside var det som var mest intressant. De har visat att det går att göra bra djuplodande journalistik på ett lönsamt sätt, vilket förtjänar all respekt. Tobias plockade också några poänger när han t.ex. beskrev Filter som medievärldens ekologiska couscous, och när han berättade att någon belackare i början av Offside-resan torrt konstaterat att fotbollspelare inte kan prata, och att fotbollsfans inte kan läsa... Projektet var alltså dömt att misslyckas.

Paneldebatt på Marknadsföringsdagen 2013 (Foto: Johan Berndtsson)

Under diskussionen roade jag mig med att kolla upp hur aktiva debattörerna är på twitter. Det kändes relevant med tanke på att någon av dem poängterat att den som inte anpassar sig inte kommer att överleva. Jag tänker att man, för att förstå vad man skall anpassa sig till, borde delta på de nya arenorna. @OlofBrundin, @PelleMattisson och @tobiasregnell hade vid tillfället twittrat sammanlagt 7 ggr. Det förvånade mig. För deras skull. Låt oss hoppas att de har bra rådgivare, och att de lyssnar på dem.

Provocera för att få resultat Sist ut på dagen var Fredrik Olsson på Miami Advertising Agency som pratade om gerillamarknadsföring. Med underhållande exempel visade han att det ur ett marknadsföringsperspektiv ofta lönar sig att göra saker som är på gränsen till vad som är lagligt.

Fredrik Olsson på Marknadsföringsdagen 2013 (Foto: Johan Berndtsson)

Exemplet med kampanjen börjadyka.nu och berättelsen om hur de hjälpte till att göra BK Häcken till Hisingens eget lag sätter åter fingret på vikten av att definiera vad man vill åstadkomma, och sedan hitta kreativa lösningar för att komma dit.

Varken Fredrik eller Erik Nissen Johansen berättade särskilt mycket om sina arbetssätt. Det hade varit intressant att höra mer om det. Jag kände igen mig i många av resonemangen, där det handlar om att beskriva en tydlig målbild och sedan jobba på ett kreativt men också strukturerat sätt för att åstadkomma dessa mål. Vi gör detta genom Effektkartläggning, men som sagt, det hade varit spännande att höra mer om hur de jobbar.

Stort tack till Kristina Cohn Linde, Anna Hallström och Marknadsföreningen i Göteborg för ett mycket trevligt arrangemang! Och förresten. Grattis till Frida Hallberg på Göteborgs Stadsteater. Hon hade turen att vinna den LeapMotion som vi lottade från scen. Grattis Frida!

Lämna en kommentar

4 kommentarer

  • Szofia

    MYCKET bra sammanfattning. Du tar upp precis det jag också anser var dagens stora behållning och möjliga bottennapp. Överlag en av de bästa Marknadsföringens dag som jag besökt.

  • Kenneth Pilo

    @eriknissen var grym och drog säkert över ;)

    Jag tycker att Lennart Hjelm var uppfriskande inslag på sitt eget sätt. Han borde inte glömmas.

    Teo hade inte en riktigt bra dag och panelen var trött så trött. Tyvärr missade jag @lordfredruk som jag missat i alla år. Men känt ännu längre.

  • Kristina Cohn Linde

    Tack för en superbra resumé, Johan. Vi är i stort väldigt nöjda med dagen. Kraven ökar och vi vill bara göra det bättre och bättre. Med hjälp av alla runt omkring oss är det möjligt - annars inte. Tack alla!!! Kia

  • Johan Berndtsson

    Ingen orsak. Kul att vara där. Ni gjorde som sagt ett grymt bra jobb Kia! Glömde att nämna twittrarna i artikeln. Som vanligt på sådana här tillställningar förhöjde de upplevelsen. =)

    Tack: @sejoke @mariaatomaca @szofiaj @alltarmojligtnu @kennethpilo @ClaesBerglund @LexMarkus @ninaboel

    /J