Två dagar med The Conference

Jakob Rönnemalm

I förra veckan besökte jag The Conference, och det är sannerligen två dagar med en mix av inspiration och eftertanke.

IMG_2113

De tre ledorden för årets The Conference var Power, Disruption och Lies. Dessa tre ord satte temat tillsammans med de olika innehållsspåren "Human Behaviour" "New Technology" och "Make it Happen"

En snabb summering av årets The Conference:

Genom att kika bakåt i tiden kanske vi kan få en uppfattning om hur det kommer se ut i framtiden. Detta gäller både i hur vi människor beter oss, men även hur uttryck och teknologi kan komma att förändras (eller återgå till hur det var förr).

Suzannah Lipscomb med en tillbakablick Först ut var historikern Suzannah Lipscomb som pratade om just detta att vi genom att gå tillbaka i tiden kan hitta exempel på hur vi människor faktiskt är väldigt lika men också väldigt olika våra förfäder.

Det finns saker vi kan lära oss av historiska händelser, och det är viktigt att vi faktiskt också gör det. Ibland är det bra saker vi ska ta med oss, men ibland är det dåliga saker som vi bör ta lärdom av.

IMG_2114

Suzannah fångade många bra exempel på hur saker vi idag tar för givet som en sanning inte alls var på samma sätt för i tiden. Hon tog upp exempel på hur skönhetsidealet har förändrats och hur vårt skönhetsideal som vi har idag kanske inte alls är självklart i framtiden. Hon pratade också om ett exempel från världen av uppfinningar och produkter som visar på hur saker som från början ser ut att vara geniala, inte alltid är det.

Där berättade hon om nappen till barn som användes till att suga upp mjölk ur. När den kom ut på marknaden var den revolutionerande, men när det uppdagades att massor av barn dött på grund av den höga bakterietillväxten i kärl och i napp så var det självklart slutet för produkten.

Vi lär oss av historiska händelser.

IMG_2117

Media Consumption Online Att lära känna sina kunder och göra mätningar av både det ena och det andra, det är oerhört viktigt. Hur används den digitala produkten? Det pratade Alex Dale (King.com)  Henrik Berggren (Readmill) och Will Paige (Spotify) om när de tillsammans talade under rubriken "Media Consumption Online"

Alex Dale från King.com tog upp en intressant sak om att förändra sin produkt utifrån datainsamling. Det som King.com såg var att många av spelarna fastnade på en viss bana i spelet Candy Crush Saga för att den var allt för för svår. Det som hände var att spelande gav upp och slutade spela. Det innebar i sin tur till att King.com förlorade intäkter på sina microbetalningar och risken var också stor att spridningen av spelet på Facebook skulle bli mindre. Fler spelare = fler intäkter och större spridning. Större spridning ger fler spelare i en återkommande spiral.

Social spridning på Spotify Även Will Paige från Spotify tog upp ett exempel som belyste makten hos användarna och makten i olika sociala funktioner. Spotify har en funktion som låter användare prenumerera och dela på varandras spellistor. En av de mer populära spellistorna "Hipster International" tillhör Sean Parker. Musiken han lägger till på sin lista får en mycket stor spridning. Frågan är om ni hört talas om Lorde? Denna 16-åriga artist var mer eller mindre helt okänd innan Sean Parker  lade till en av hennes låter på sin spellista. Från att ha varit mer eller mindre okänd gick låten på bara två veckor upp till toppen av de mest spelade låtarna på Spotify.

spotify Länge leve . GIF

Jag tänker avsluta min sammanfattning av The Conference med att berätta lite om vad Kenyatta Cheese pratade om.

Han tog nämligen upp både det historiska och hur vi konsumerar digitala produkter. I hans fall handlade det om att prata om ett 30 år gammalt filformat, nämligen .GIF. Detta filformat är på många sätt föråldrat och levererar knappast vackra och enastående grafiska upplevelser.Men GIF-bilden är smidig, och lätt att ta fram.

IMG_2136

Kenyatta tog oss tillbaka i  historien genom en lysande och sanslöst rolig berättelse där .GIF spelades av Snövit och den onda drottningen spelades av Flash-filen. Slutsatsen efter hans berättelse är att Flash är på väg att försvinna och att .GIF lever vidare mer än någonsin, i forum och bloggar.

Föråldrade filformat och uppfinningar kanske kan hitta sitt användningsområde, tids nog. Det är en lärdom vi också kan ha med oss in i framtiden.

Lämna en kommentar