Två skärmar till alla utvecklare

Johan Berndtsson

Dubbla_bildskarmarAlla programmerare som arbetar med användargränssnitt borde ha två skärmar. Denna enkla och billiga åtgärd skulle spara mycket frustration och pengar.

Den ena skärmen skall vara stor och högupplöst. Väl lämpad för dagens programmeringsmiljöer, med gott om plats för alla de småfönster och verktygslådor som behöver vara tillgängliga.

Den andra skärmen skall vara liten och lågupplöst. Den får gärna ha några år på nacken, helst med låg ljusstyrka och dålig färgåtergivning.

Varför?

För att den lilla bildskärmen sannolikt är mycket mer lik de bildskärmar som användargränssnittet kommer att visas på när det är klart.

Alltför ofta händer det att man inte förrän i testingen, om ens då, upptäcker brister som borde fångats upp mycket tidigare.

Det kan t.ex. handla om att vissa fönster inte utformats för att passa de upplösningar som fortfarande är vanliga bland de verkliga användarna. Eller att de nyanser som valts på olika objekt är alldeles för subtila för att synas på de lågprisskärmar som vanligtvis återfinns på användarnas skrivbord.

Så - nästa gång du byter bildskärm - kör den inte till återvinningscentralen, utan skänk den istället till närmaste gränssnittsprogrammerare.

/Johan Berndtsson

Lämna en kommentar

2 kommentarer

  • Anders

    Bra tips... kommer att vidarebefordra ditt inlägg till min chef :-)

  • Christer Garbis

    För den som vill veta hur utvecklare faktiskt använder flera skärmar rekommenderas följande artikel skriven av en av de riktiga veteranerna inom användbarhetsfältet: J. Grudin, 2001.Partitioning Digital Worlds: Focal and Peripheral Awareness in Multiple Monitor Use,Proceedings of CHI 2001, 458-465.