Två tips till Hotels.com

Jon Karlsson

Förra veckan använde jag Hotels.com för att boka ett Hotell i Savannah. I det stora hela var det väl ingen märkvärdig upplevelse, men det var två saker jag reagerade på och därför skulle jag nu vilja ge Hotels.com två tips.

1. Försök inte luras, folk blir bara sura då

När jag hade fyllt i alla personlig information kom jag till "checkboxavslutningen" på formuläret - stället där man godkänner saker som man aldrig läser ordentligt. Här visas 3 checkboxar med rubrikerna: "Jag vill ha bekräftelse till min mobiltelefon", "Prenumerera och få de bästa erbjudandena via e-post" och "Godkänn avbokningsreglerna". Instinktivt tror jag att om jag kryssar i en ruta som är det för att ge mitt samtycke. Inte då.

När det gäller prenumerationen på e-post så skall man (till skillnad från de andra två checkboxarna) ta ställning till om man inte vill ha erbjudandet. Jag gissar att Hotels.com gjort detta för att de vill ha mer folk som registrerar sig till deras nyhetsbrev. Men till vilket pris? Om jag helt missar detta (vilket jag tror att många gör), blir jag inte direkt glad om jag börjar får nyhetsbrev från ett företag som jag inte visat mitt intresse för.

2. Gör det enkelt för mig att bli medlem

Trots att jag var lite sur för det där med checkboxarna tänkte jag ändå att jag borde bli medlem på Hotels.com (eftersom jag har använt dem en del gånger tidigare). Jag hoppades att de skulle ha ett smidigt sätt att bli medlem efter det att jag genomfört mitt köp, eftersom jag redan skrivit in all den information som jag gissar behövs för registrering. Men när jag fick min betalningsbekräftelse visades detta (klicka för större bild):

Om ni tittar på den bilden i full storlek så ser ni antagligen igen länk eller uppmaning till att skapa ett konto. Nej, man måste scrolla ner under kartan för att hitta detta. Det finns massvis av outnyttjat utrymme på den övre delen av sidan där man skulle kunna placera en länk till att skapa ett konto utifrån den uppgifter som man redan matat in. Jag sätter min högra arm på att Hotels.com hade sett en enorm ökning av registreringarna från denna sida om de bara gjort den lilla förändringen.

Lämna en kommentar

2 kommentarer

  • Magnus

    Kul grej var att hotellet ligger på "E Bay Street"... :) I övrigt håller jag helt med dig. Avskyr "opt-out", tycker de borde placerat medlemshanteringen högre upp på sidan.

  • Kalle

    Jag ser att du iaf igen fick chansen att börja prenumerera på nyhetsbrevet :)

    Men vad hände när du klickade på "Fortsätt", var dina uppgifter kvar som du tidigare lämnat?