Ung, fattig och ärlig - Ett vinnarrecept för att lyckas globalt

Pia-Karin Åkesson

Mutewatch Du kan inte välja att bli "global", kunderna gör det valet åt dig, hävdade Mai-Li Hammargren under programpunkten"From local to global" på Media Evolutions "The Conference".

Mai-Li är grundare och VD för det unga bolaget Mutewatch, som säljer klockor med tysta, vibrerande alarm. Idén fick hon när hon pluggade på Handels och hon och hennes pojkvän hade olika dygnsrytmer och inte ville vakna av varandras alarm. Idag säljs Mutewatch i 100 premium stores över hela världen, och Mai-Li har några tips att ge för hur man kan åstadkomma detta i sitt företag.

Först handlar det om att hitta rätt människor som kan engagera sig i företaget, och Mai-Li ville helst att de skulle vara så olika henne själv som möjligt, för att de skulle komplettera varandra.

Bra tips för att satsa på en större marknad Loggan fick hon av en kompis i födelsedagspresent när hon fyllde 22, den består av ett M, ett W och en vibration. Namnet skulle vara internationellt, och det måste säga något om namnet, det sparar mycket tid i marknadsföringen var ett av råden hon fick när hon skulle dra igång företaget. Nu när hon själv kommit en bit på väg finns det några saker hon gärna vill tipsa andra om när det gäller att satsa på en större marknad än Sverige:

  • Var ung, alltså ha mycket energi, dröm och var aktiv! Det kräver mycket resor och lite sömn att satsa globalt, kanske orkar man bara den intensiteten när man är väldigt ung.
  • Var fattig! Köp billiga flygresor och bo hos vänner. Om du inte har vänner i staden du ska till, använd Facebook, fråga dina vänner och involvera vänner, vilket ger dig en bra nätverk.
  • Var ärlig och stå för det du vill göra. Om du har en passion kommer det att märkas och folk vill investera i ditt bolag, de märker om du är "på riktigt".

Utbilda är viktigt Att ha en historia att berätta hjälper också till, det gäller att skapa en hype runt företaget redan innan produkten finns, gärna online. När det sedan är dags att lansera proodukten, ha ett stort event för att få ut namnet, och sen är det bara att utbilda, utbilda och utbilda. Andra människor känner inte till dina produkter som du lever med dygnet runt, för att få dem att förstå just din produkt måste du utbilda dem.

Något har ju Mutewatch uppenbarligen gjort rätt när de fick Colette i Paris att ta in Mutewatch som första butik i världen. Mai-Li har hittat ett behov som hon lyckats produktifiera, men hon har uppenbarligen också lyckats designa den så bra så att människor verkligen vill använda Mutewatch och dessutom berätta för andra hur cool de tycker klockan är.

En smart affärsidé som med en användarvänlig produkt och snygg design kan alltså bli en fullkomlig succé!

Lämna en kommentar