Upp! Göteborg: ”Viktigt vi finns där ungdomarna finns”

Anders Björk

Upp! är ett frivilligt projekt för unga i Göteborg mellan 16 och 24 år som saknar arbete. Projektet erbjuder guider som hjälper ungdomarna att kliva vidare i sina liv – mot studier, arbete eller entreprenörskap.

Lokalerna finns i centrala Göteborg och dit kan ungdomarna komma för att få guidning eller besöka events. Projektet satsar också på att finnas digitalt och har byggt en webbcommunity som ska fungera som en mötesplats för ungdomar, företag och organisationer som jobbar med ungdomars framtid.

inUse har varit med och tagit fram projektets webbcommunity – hela vägen från idé till utveckling och driftsättning/förvaltning. Vi har bland annat gjort effektkartläggning, målgruppsanalys, interaktionsdesign, grafisk design och gränssnittsutveckling. Nu när webbplatsen är lanserad på riktigt, ställde vi några frågor till Carina Ovesson, som är projektledaren för webbplatsen.

Upp! GöteborgHej Carina! Du är projektledare för uppgoteborg.se som smyglanserades innan sommaren och nu har lanserats ”på riktigt” med reklam på spårvagnar och i Spotify. En klassisk fråga – hur känns det?

– Det känns fantastiskt roligt och det ska bli spännande att se hur mottagandet blir. Vi har redan märkt en stor effekt av kampanjen och medlemsantalet ökar varje dag.

Det finns många initiativ som riktar sig till unga arbetsökande i dag. På vilket sätt skiljer sig Upp! från dem?

– Upp! bygger på frivillighet. De ungdomar som kommer till oss är engagerade i sin framtid och vill kliva vidare i sina liv. Vi har ett brett fokus och guidar ungdomar mot studier, arbete och entreprenörskap. Det unika med Upp! är att det är utvecklat tillsammans med ungdomarna och vår ambition är att låta projektet växa utifrån deras behov.

Webbplatsen är en stor satsning för er. Vad förväntar du dig av den?

– Webbplatsen ska ge vägledning, inspiration och tips i ungdomars väg mot sina mål. Förhoppningen är också att sajten ska användas för nätverkande och för att hitta personer med samma intressen och drivkrafter. Vi vill också bjuda in organisationer och företag så att webbplatsen blir en mötesplats för allt som har med ungdomars framtid att göra.

Man kan logga in med sitt Facebookkonto, chatta med guider via Google Talk och allt ert videomaterial publiceras på Youtube – finns det en tanke med att blanda in andra sajter i sajten?

– Vår utmaning är att göra webbplatsen så attraktiv att ungdomarna vill vara där. Det är viktigt att vi finns där ungdomarna finns, och att det är enkelt att bli medlem. Genom att integrera andra sociala medier försöker vi uppmuntra till att dela med sig av sajtens innehåll till andra.

Webbplatsen bygger på den öppna plattformen Django, varför?

– En förutsättning för att vi ska lyckas är att lyssna på vår målgrupp och möta deras behov. Det kräver en flexibel plattform som Django, som inte har färdigbyggda komponenter utan som kan anpassas utifrån behov. Fördelen med en öppen plattform är också att vi kan dela med oss till andra liknande verksamheter.

Slutligen, vad vill du att webbplatsen ska ha bidragit med när du tittar tillbaka om ett år?

– Göteborgs ungdomar ska känna att den varit värdefull och meningsfull in sin väg mot sina livsmål.

Lämna en kommentar