Ursäkta, men var hittar jag majonnäsen?

Johan Berndtsson

Findusaktamajonnas_2 Trots att det inte syns på honom så älskar min äldsta son majonnäs. På rostat bröd, på limpmacka, på knäckebröd. När jag frågar honom vad han vill ha för pålägg vet jag redan innan vad han kommer att svara. Majonnäs.

Jag köper majonnäs ofta. Faktiskt upp till två burkar i månaden. Jag borde ha lärt mig var majonnäsen finns.

Inte då.

Sedan några år tillbaka ser alla affärer likadana ut. Även om jag inte sett dem så är jag övertygad om att det någonstans finns ett dokument med titeln "Riktlinjer för design och inredning av livsmedelsbutiker". Och handlarna följer riktlinjerna slaviskt.

Tråkigt? Nej, inte det minsta. Det känns bra när man kan hitta de varor man söker genom att gå på känsla, även i butiker som man aldrig handlat i.

Så, hur kommer det sig att jag utan vidare hittar alla andra varor utom majonnäsen? I min lokala butik har jag efter upprepade frågor (supportsamtal?) lärt mig var den finns, men i alla andra butiker är majonnäsens placering ett mysterium.

Den kan stå uppe på frysdisken, vid konserverna, vid senapen, vid dressingarna, eller vid... ja, nästan vad som helst.

Den enda slutsats jag kan komma till är att den som skrivit riktlinjerna missat att ta med majonnäsen.

Om du tillhändelsevis har varit med och författat dessa riktlinjer, eller känner någon som gjort det, snälla, se till att majonnäsen kommer med i nästa version. Bonuspoäng om du dessutom berättar var jag i fortsättningen kommer att hitta denna eftertraktade vara.

/Johan Berndtsson

Lämna en kommentar

5 kommentarer

  • Martin

    Förstår din frustration! Om man ska använda marknadsföringstermer - vilken kategori ingår majonäs i? Är det en sås? En typ ketchup/senap? En ingrediens? Hade kanske varit lättare om den krävde kylning... då hade sökrymden minskat något :) En annan klassiker är en sak som ostkaka. Är det en efterrätt? Nåt som har med ost att göra? En mejeriprodukt? Testa att leta nästa gång...

  • Jonas Söderström

    Ja - en av våra största matvarukedjor arbetar med sådana dokument. De kallas, om jag minns rätt, planogram ... och specificerar numera ner till hur många täter av varje kaffemärke som ska finnas på en enskild hylla. I sin tur är detta kopplat till system för att automatiskt skicka leveranser till butikerna: om man vet hur många kaffepaket som står på hyllan och subtraherar de som dras förbi kassaterminalen "vet" systemet när det är dags att skicka ut nya, automatiskt, utan att affären behöver beställa. Jag tycker det är trevligt med standarder, men det är möjligen frågan om inte handlaren har berövats lite av kontrollen över sitt arbete här - apropå en diskussion i en tidigare post! Fast varför majonnäsen halkat brevid kan jag inte svara på ...

  • Jonas Söderström

    Mitt största problem med butikslayouter är annars att de envisas med att ställa ströbröd vid bröd. Det har ju faktiskt mycket lite med bröd att göra, användningsmässigt. Rimligen borde ju det stå vid mjöl, bakpulver etc i stället.

  • eric idebro

    Ett tag försökte min mataffär med någon sorts användningskontext-tänk med sin matplacering. Korvbröd, ketchup, senap, korv och grillkol låg bredvid varandra etc. Bra tänkt men otroligt förvirrande!!!

  • Johan van Ketwich

    Butikslayout är jätteintressant. Det är liksom den fysiska motsvarigheten till de, mer eller mindre begripliga, kategoriseringssystem som finns på många sajter. Jag tror också att de mycket att lära av varandra; i butiken har man ju chansen att ta del av och exponeras för alla klasser bara genom att vandra igenom klassificeringssystemet, säg den sajt som fixar det. Å andra sidan kan en sajt para ihop saker som är relaterade, men som ändå inte anses höra ihop. Ett intresant exempel på det senare är annars att man i en lokal Willys ett tag hade en kylskåp med gräddfil bredvid chipsen. Antagligen för att det primära användningsområdet för gräddfil är som dippsås, och att placera dem i mejeriavdelningen skulle ta dem för långt ifrån chipsen... Vad gäller just majonnäs tror jag den brukar sorteras med oljor, fast naturligtvis inte i de affärerna jag använder. -Johan