User Äggsperience

Jonas Söderström

cake2Med tanke på skärtorsdagens påskkort här på Inuseful kan det vara värt att påminna om ur-ägget, så att säga, inom UX: det berömda Betty Crocker-ägget.

När företaget General Mills lanserade sin "Betty Crocker"-kakmix 1952 valde man att ta bort det äggpulver man haft i tidigare kakmixer. Den nya produkten krävde att man själv blandade i ett par färska ägg.

Det är rimligt att säga att användbarheten minskade: det krävdes mer för att göra kakan. Men upplevelsen blev paradoxalt nog bättre: användarna upplevde att de själv lagt ner arbete, vilket gjorde kakan mer värd.

Som Harry Brignull formulerat det:

"... it nicely sums up the progression in thinking from 'just designing for ease and speed' (old-school usability) to 'designing an entire experience' (new-school experience design)." 90 percent of everything, 20 okt 2009
Ibland kan jag få höra Betty Crocker-äggsemplet som ett argument för att medvetet inte göra någonting "så enkelt som möjligt" - kanske en inloggning i ett system, ett sätt att anmäla sig till en tjänst, etc. "Användarna gillar om det är lite krångligt."

Men se upp! Det må vara ett bra recept för sockerkaka, men att minska användbarheten fungerar inte för alla sammanhang. I kakfallet spelar det till exempel in, tror jag, att hemmakocken själv äger slutresultatet av sitt jobb, och kan presentera det för sina gäster och få direkt beröm tillbaka av slutanvändarna: "Mm. vilken god kaka!" Det är långt ifrån alltid som den kontexten gäller vid andra typer av aktiviteter eller system.

Man kan säga att det handlar om användarens drivkrafter - det vi letar efter i en effektkartl-äggning. Om drivkraften inte bara är "bli klar med kakan kvickt", utan också "känna kontroll över bakprocessen", "känna att jag bidragit mer", "känna att jag rättvist kan ta till mig av gästernas beröm" - ja, då är det helt klart en bra åtgärd att låta användaren göra sitt eget till-ägg till tjänsten.

Lämna en kommentar