Utnyttja mobilens möjligheter

inUse Experience

Tänk på det här när du skapar mobila e-tjänster för offentlig sektor

Det finns ett växande intresse från offentliga verksamheter att skapa nya tjänster för mobiler. Men konkurrensen är hård. Hur ska man synas i flödet? Bygg en bättre tjänst från början. Jon Karlsson talade om det här på Sundsvall 42. Vi passade på att ställa några frågor om hur man ska tänka innan man börjar utveckla.

Varför ska man utveckla mobila tjänster för offentlig sektor när inte alla medborgare kan utnyttja dem?

– Det är en relevant fråga, men också en fråga flera känner igen från när den offentliga sektorn började flytta ut på webben. Självfallet ska vi inte göra tjänster som man enbart kan komma åt via en iPhone, Androidtelefon eller liknande. Att exkludera är inte ok. Men, om vi ser att ett behov som kan mötas av en mobil tjänst kan det till exempel innebära att färre behöver ringa till organisationen. Då blir köerna för de som verkligen behöver ringa kortare och vi kan ge en bättre service till alla.

Vad skulle du ge för råd till någon som ska utveckla en mobil tjänst för den offentliga sektorn?

– Jag tycker att man kan ställa sig följande frågor:

  • Vad lämpar sig för mobilitet?

Fråga dig om någon vill kunna utföra tjänsten var som helst. Finns det inget bra svar på den frågan är det kanske inte den bästa idén.

  • Vad får medborgaren ut av det?
    Vad är det som ska få en person att använda sig av er mobila tjänst? Vad är det för behov som den ska tillfredsställa?
  • Vad tjänar Ni på satsningen?
    Hur kan tjänsten underlätta för er i ert jobb? Avlastar tjänsten ert arbete?
  • Vad ska vara annorlunda när tjänsten är på plats?
    Jag brukar alltid be våra kunder beskriva vad som ska ha hänt några månader efter att tjänsten eller systemet har tagits i bruk. På så vis kan man komma fram till vad satsningen verkligen syftar till.
  • Exkluderar vi medborgare som inte har tillgång till denna tjänst?
  • Har du exempel på intressanta mobila projekt som är skapade för de offentliganställda? Vad har de gjort bra?

    – Klinisk lärande i vården (KLIV) http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=29254 är ett intressant projekt som faktiskt startade redan för 10 år sedan. I projektet användes förvisso inte mobiltelefoner utan handhållna datorer, men det gör det ändå till ett intressant mobilt projekt. KLIV syftade till att underlätta det vardagliga lärandet mellan personal på sjukhuset.

    – Om vi tar några lite nyare projekt så kan man se hur sjukhus runt om i världen har använt både iPhones och iPads för att underlätta arbetet där.

    Har du exempel på intressanta mobila projekt som är skapade för medborgare? Hur har de lyckats?

    – I Sverige tycker jag inte att det finns några exceptionella i dagsläget. De appar som finns handlar ofta om att hitta något på en karta (parkeringsplatser, offentliga toaletter, pumpstationer för cyklar och så vidare). 

    – Utanför Sverige finns det däremot några intressanta exempel. En av mina favoriter är Fill That Hole – en iPhone-app som tagits fram för att cyklister och bilister ska kunna rapportera var vägarna behöver repareras. När man tar ett foto med appen geotaggas bilden så att myndigheterna kan se exakt var det är, och den som rapporterar felet kan även lägga till en kommentar. Över 40 000 rapporter har kommit in via appen och 12 500 av dem är redan åtgärdade.

    Varför välja att skapa en mobil app om de flesta smarta telefoner kan visa både vanliga webben och mobila anpassningar av den? Vad skiljer dem åt?

    – Det är inget självändamål att göra mobila appar före mobilanpassade webbsidor eller ens vanliga webbsidor. För några är en app helt rätt, medan det för andra är mest motiverat att mobilanpassa webbsidan.

    • Fördelarna med mobilanpassade webbsidor (om de byggs på rätt sätt) är att det är enklare för de flesta att ta till sig informationen som finns på dem. De är oftast snabbladdade och har innehåll som är anpassat för mobiltelefonens mindre skärm.

  • Fördelarna med en riktig mobilapp i dagsläget är att man får tillgång till mer av telefonens funktionalitet än i en mobilanpassad webbsida. Det innebär att du kan göra mer spännande lösningar för den specifika telefonens operativsystem.
  • Hur kan kommande mobila tjänster använda sig av positioneringsmöjligheterna i mobilen?

    – Det finns förvisso många tjänster som använder positioneringsmöjligheterna i mobilen idag, men oftast handlar det bara om att hitta från punkt A till punkt B – där det finns något som har att göra med appen. Det finns dock folk som gör kreativa och spännande lösningar på detta område. För ett år sedan kom ett nytt informationslager till Layar som visade var pengarna från det amerikanska stimulanspaketet hade gått. Man kunde alltså genom att peka sin mobiltelefon på olika företagsbyggnader se exakt hur mycket pengar just det företaget hade fått av den amerikanska staten. Datan som användes kom från Recovery.gov.

    – Jag tror att det finns en stor samhällsnytta i att göra offentlig data lättare tillgänglig för allmänheten. Genom att lägga ihop data från olika källor och sedan addera mobilens funktioner kan man få väldigt spännande lösningar. Det finns ett projekt där man tagit data om brott (mord, rån, överfall, våldtäkter och så vidare), lagt till data om vilka lokaler som har utskänkningstillstånd (eftersom det var i närheten av dem som det oftast skedde våldsbrott). Utifrån detta skapade de en intressant mobiltjänst som räknade ut den statistiskt sett säkraste vägen att gå.

    Länkar i artikeln:

    Lämna en kommentar