UX fick användarna att omfamna Quizkampen

Sara Doltz

– UX är helt avgörande och det område som vi lägger störst stolthet vid, menar Kalle Landin, en av skaparna bakom Quizkampen.

Den 17 september är det dags för inUse UX Award. Inom kort presenterar vi de 10 bidragen som gått vidare till finalen. Men redan nu kan vi stolt presentera kvällens två talare: Maria Gustafsson och Kalle Landin.

UX-filosofi

I början av 2012 tog Kalle Landin och tre vänner steget, de sa upp sig från sina jobb och grundade FEO Media. Ett halvår senare släppte bolaget appen Quizkampen. Snabbt fick spelet en miljonpublik i Sverige och idag har det över 55 miljon användare.

På inUse UX Award kommer Kalle Landin att prata om bolaget långa resa och deras filosofi kring användarupplevelsen samt vilka faktorer som skapat Quizkampens framgång.

Hur viktigt är UX i er nisch?
– Det är helt avgörande. UX är det område som vi lägger störst stolthet vid. Det är vår övertygelse att det var just vårt UX-tänk som vann kampen mot de andra apparna som poppade upp efter att vi lanserat Quizkampen, berättar Kalle.

Från 4 till 40 anställda

Kalle Landin valde själv interaktionsdesign som master på Chalmers och har alltid varit väldigt intresserad hur man kan förbättra, förenkla och förtydliga flöden.

När Quizkampen först släpptes var man bara fyra personer som skulle hantera en snabbt växande miljonpublik med allt vad det innebar gällande tekniska problem, support och media. Mitt i allt detta satsade man också på att expandera till nya länder och plattformar.

Kalle Landin på FEO Media

­­– Först när Quizkampen slog ordentligt i Tyskland kunde vi expandera till det bolag på 40 personer som vi är idag. Arbetet att leda ett IT-bolag på 40 personer skiljer sig ganska mycket från att sitta fyra killar i en lägenhet och jobba nätterna igenom. Och vi är väldigt stolta att vi lyckats göra det så bra, helt utan investerare, berättar Kalle.

Om du får ge ett råd till någon som sitter med en juste idé till ett spel – vad ska hen tänka på?
– På ett eller annat sätt måste du få tag i en bra kodare. Om du inte kan koda själv – försök att liera dig med någon som kan. Nummer två är Tid. Att få till bra UX kräver tid, kärlek och gärna många iterationer. Så var beredd att avsätta väldigt mycket tid och att jobba hårt för att komma hela vägen i mål. Det är lätt att luras att något är enkelt att realisera för att det ser enkelt ut för slutanvändaren, men Quizkampen tog oss nästan ett år att implementera. 

Vill du veta mer om Quizkampens resa och lyssna till Kalle Landins föreläsning? På inUse UX Award har du chansen. Då får du dessutom vara med och hylla Sveriges bästa användarupplevelse – bara en sådan sak. Boka din plats innan torsdag den 20 augusti till early bird-pris.

Lämna en kommentar