UX – vad tusan är det?

Sara Doltz

Blir du också kallsvettig när du på fest får frågan: Vad arbetar du med då?

Det hela började med ett samtal på fikapausen på Stockholmskontoret. Hur brukar du berätta om vad det är du jobbar med? Väldigt få hajar ju galoppen direkt när man slänger ur sig termer som UX och Service Design. Vi lät frågan gå runt: Hur beskriver du vad du arbetar med och vad svarar folk då?

Nils-Erik Gustafsson, senior UX designer strategist:
– Jag brukar säga att ”Jag gör det lätt att göra rätt och svårt att göra fel” för att förklara vad jag arbetar med.
– När jag föreläste på Stockholms Universitet åkte jag och studenterna på rasten ned till bottenvåningen för att fika. På väg upp påpekade jag att de två hissarna, som uppskattningsvis kostade en miljon kronor styck, saknade anslag med uppgifter om vilka institutioner som fanns på de olika våningsplanen – en merkostnad på max 100 kronor. Anslaget fanns bara utanför hissarna, vilket ledde till en onödig belastning av hissåkarens korttidsminne. ”Tänker du alltid på sånt där?” frågade en student, ”Ja”, svarade jag. ”Vad jobbigt det måste vara!” blev hans kommentar.

David de Leon, UX director:
– Trots mer än tio år i branschen och en handfull år som forskare inom kognition och design så brukar jag staka mig igenom den här frågan. Min strategi på middagsbjudningen är numera att ställa så många frågor till alla andra så att frågan om mitt jobb inte dyker upp eller dyker upp sist. Vid det laget har folk pratat så mycket om sig själva att de orkar höra på ett lite längre svar från mig.

– När det gäller UX är mitt korta svar att säga något i stil med att jag designar webbsajter och mobilappar så att de blir så enkla och trevliga att använda som möjligt. Att det handlar om att utforma teknik efter hur vi människor tänker. När det gäller min roll som UX director brukar jag säga att jag coachar andra designers att designa bättre webbplatser och mobilappar.

– De brukar folk säga "Å så intressant, det behövs verkligen!” sedan oja sig över något som är dåligt designat och som nyligen tampats med.

Henrik Samuelsson, UX designer:
– Jag svarar ungefär som David, folk brukar då gå igång och prata om vilka problem de har med sina system på jobbet, vilket brukar vara både intressant och en bra isbrytare. Jag har vid några andra tillfällen svarat att jag jobbar med att göra deras liv enklare. Då brukar de se lite fundersamma ut och frågar sedan försiktigt om jag är läkare/psykolog. Slutsats; jag saknar psykolog-aura.

Emil Björklund, front-end developer:
– Jag har ibland använt mig av metoden att ställa motfrågan om det finns någon webbplats som personen hatar. De flesta har flera hatobjekt. Sen, när de har pratat av sig om problemen så säger jag ”Vi försöker hjälpa sådana företag att inte göra sådana misstag”. 

Sara Lerén, UX strategist:
– Pinfärskt exempel: Jag träffade släktingar nyligen som jag inte sett på väldigt länge och en av dem frågar vad jag jobbar med, jag säger något i stil med: ”Jag jobbar med användbarhet, att göra IT-system och andra produkter lättare att förstå och lättare att använda". Blixtsnabb replik från släktingen ”Då borde ni ju hjälpa Västtrafik med sitt betalningssystem!” Lite svårt att låta ödmjuk när jag stolt svarar ”Jodå, det är en av de saker vi jobbar med just nu”.

Boris Kehr, art director:
– Vi gör saker som är lätta att använda och jag ser till att de ser bra ut. Grova förenklingar men bra ställe att börja på.

Miranda Sherman, art director och UX designer:
– Jag brukar säga att jag jobbar som art director och interaktionsdesigner. 
90 procent brukar se ut som frågetecken så då brukar jag komplettera med: ”Jag designar digitala produkter, till exempel hemsidor, så att du förstår hur du ska använda dem. Jag gör så du slipper tänka så mycket.” Ett vanligt svar är: ”Oj, det låter väldigt svårt.”

Therese Lagnell, UX designer:
– Jag brukar säga att: ”Jag designar olika program för att de ska bli så lättanvända som möjligt. Min pappa ska kunna använda dem utan att behöva hjälp.” Det brukar funka bra och de flesta kan relatera till någon (eller sig själv) för ingen vill behöva få hjälp för att använda ett program. Och få personer vill vara den ständiga datasupporten.

Sigrun Holmberg Tallungs, UX strategist:
– Jag säger att jag, till skillnad från vissa som tydligen bara gissar vad användare behöver, går ut och träffar användare och ser hur de jobbar egentligen. På så vis slipper de sedan leta och hoppa bland massa flikar och fönster som öppnats. ”Å, utbrister alla, precis så har vi det hos oss. Kan du inte komma och hjälpa oss”!

Vad brukar du säga? Och vilket är ditt vanligast svar?

Lämna en kommentar

2 kommentarer

  • Angelo Russo, UX

    Visa den här filmen (se länk). Det inledde jag min senaste föreläsning med ;)

  • Sigrun

    Hu, jag låter kanske lite taskig när jag påstår somliga inte verkar går ut och träffa användare? Sorry! Jag menar givetvis INGEN som läser denna blogg! Men tydligen finns det somliga andra som inte är så noga med användarresearch, det brukar bordsgrannen på festen vanligen intyga, och livligt beskriva de tortyrredskap som finns på deras arbetsplatser. Min poäng är bästa motmedlet mot att bygga såna system är just att träffa användare, iaktta och "stå i deras skor".