Vad säger en topplista?

Johan Berndtsson

0614-Top-of-the-Pops Topplistornas tid är nu! Och visst är listor kul!

I dagarna utsåg Internet World Sveriges 100 bästa sajter, precis som de gjort de senaste åren. Rankingen baseras på 5 kriterier: Utvecklingskraft, Utnyttjar internet på ett nyskapande sätt, Redaktionell kvalitet, Struktur och navigering, samt Funktionell design.

Bara några dagar innan Internet Worlds stora ceremoni avtäckte Hallvarsson & Halvarsson sin årliga Webranking, där de rankar börsnoterade hemsidor i Sverige, men också i ett gäng andra länder. Även här använder man sig av kriterier (dock över 100 stycken, hemliga sådana - de avslöjas endast för de företag som köper sina respektive raporter) som varje år tas fram genom enkätundersökningar med ”over 540 European analysts, investors, business journalists and jobseekers.”

Så, ställer jag mig frågan, hur går man då tillväga när man gör denna ranking för att bestämma vilken sida som är ”bäst”?

Jo, man låter en jury (i Internet Worlds fall) eller konsulter (i H&H fall) gå igenom alla dessa sidor utifrån de kriterier som satts upp för att bestämma hur väl de uppfyller dem.

Vi är såklart jätteglada över att flera av våra kunder kommer med på olika topplistor, men jag tycker att det är viktigt att poängtera att detta sätt att utvärdera inte ger en rättvisande bild. På inUse pratar vi ofta om ”nyttan i användning” och det är just i det avseendet jag menar att dessa listor (hur roliga vi än tycker att de är) faller lite platt.

Visst, jag förstår att det hade varit svårt (eller i alla fall ett väldigt stort uppdrag) att utföra användningstester på alla kandidater till dessa respektive utmärkelser. Men jag hävdar att det är det enda sättet som man verkligen får förståelse för hur ens sajt fungerar för den avsedda målgruppen.

Så om du som sajtägare och inte blivit hedrad i dessa listor – hav förtröstan! Bara för att din sida kanhända inte är snygg eller nyskapande så fyller den kanske helt rätt funktion för just dina användare.

Min rekommendation? Testa mycket, testa ofta och testa med riktiga användare som utför verkliga uppgifter på just din sajt.

/Jon Karlsson

Lämna en kommentar