Var försiktig med vad du ber om

Sara Lerén

Det här med felmeddelanden är ju klurigt. Vi människor tenderar att följa skrivna instruktioner så gott vi kan, så man ska vara försiktig med vad man ber användaren att göra. Annars kan det sluta med en loop där användaren trycker på displayen för att få ut en kölapp, får meddelande om att försöka igen, trycker på displayen igen, får meddelande osv. medan högen av nummerlösa lappar växer på golvet.

Please try again

En trasig kölappsautomat på Hemköp där mången kund testat sin lycka utan resultat

Lämna en kommentar

4 kommentarer

  • Robert

    Det är lätt att racka ner på nåt. Hur skulle det varit designat?

  • Sara Lerén

    Meningen var inte att racka ner, utan att peka på hur svårt det är att skriva bra felmeddelanden. Det är ju inget dåligt felmeddelande, men i detta fall var det tydligt att slutresultatet inte blev så bra.

    Jag tycker generellt att man ska vara försiktig med de instruktioner man ger användaren, att skriva "testa igen" på varje kölapp tillför inget extra värde. Det hade förmodligen räckt med att skriva "Not able to create ticket", men det allra viktigaste är att man testar de felmeddelanden man har tänkt sig så att man ser hur väl de fungerar ute i verkligheten.

  • Viktor Vitell

    Hej Sara!

    Du har helt rätt. Det blir helt klart en loop för användaren, vilket inte är bra. Jag har pratat med vår produktchef och felmeddelandet skall formuleras om.

    Hoppas att du inte blev stående för länge utan tog dig ur den oändliga loop som skapats ;)

    Tack för tipset!

    /Viktor Vitell Qmatic Group

  • Sara Lerén

    Hej Viktor,

    Kul att du läste blogginlägget och att det potentiellt kan leda till en förbättring!

    Jag blev ju väldigt sugen på att trycka igen, men lyckligtvis fanns det en hederlig gammal kö att ställa sig i så allt slutade lyckligt ;)

    /Sara