Värdet av en öppen designprocess

Johan Berndtsson

Att publicera skisser på redesignen av Sydsvenskan.se får spännande och ibland oväntade effekter. Häromdagen ringde Sören Karlsson, chefredaktör på hd.se, efter att ha sett Sydsvenskan.se-skisserna och hade input om att hd.se nu tar höjd för L-annonsen. En L-annons har formen av ett upp-och-nervänt L som ramar in sidan.

Efter ett styrgruppsmöte i början på veckan omarbetas nu principdesignen för att möjliggöra för L-annonser. Det är ett utmanande arbete, eftersom vi fortfarande vill prioritera de komponenter som ska ge önskade effekter.

15_2Sydsvenskans "Senaste Nytt" är en av dem. Den placerades först på högra delen av sidan. Men redaktionellt material bör alltså inte ligga fast på denna placering, vilket gör att annat måste flyttas runt i sin tur. Lite knep och knåp som kan liknas med det gamla pusselspelet "femton", men vi tror att vi snart har lösningen.

Öppenheten fungerar och all input, från branschen och läsarna gör att vi, både inUse och Sydsvenskan, hittar saker vi annars kanske hade missat.

/Isa Hardemo & Jon Karlsson

Lämna en kommentar