Webbdagarna 2012 i Göteborg, dag 1

Lars Klarqvist

Så är Webbdagarnas första dag över, en massiv laddning med inspiration och tips för oss som sysslar med digital kommunikation på webben och i sociala medier. I år sitter närmare 600 personer och lyssnar till Stefan Hyttfors sköna öppning med en träffsäker framtidspejling om förändring och generationsskiften. Stefan ser fem generationer som påverkar framtiden:

Den digitala generationen - ständigt uppkopplad utan att veta vad livet innan internet innebar. För dem är det självklart att anpassa sig till digitala affärsmöjligheter. Spotify, Klarna...

Den innovativa generationen - hittar nya mervärden till sina kunder när produkter och priser ändå är lika för alla. För en del innebär det att man lever på att erbjuda något annat än själva produkten som ändå är lika, som Zappos säljare - de mäts på långa kundsamtal. Rekordet är 9 timmar! Kompis med kunden, yes!

Den inspirerande generationen - som ser en djupare mening med det man gör bortom pengarna, som brinner för det man gör, annars kan det kvitta. Toms shoes låter vinsterna gynna behövande barn som får ett par skor för varje par du köper!

Den småskaliga generationen - som ser att oändlig uppskalning håller på att bli ett problem, medan kvalitet i liten skala vinner.

Nanogenerationen - atomslöjdsgenerationen som driver en fantastisk utveckling av bl.a. energi och medicin, vilket ger helt nya framtidsutsikter.

Gemensamt är att förändringstakten ökar hela tiden och det som driver allt är problem. Finns inga problem så krävs inga lösningar - så problem är bra menar Stefan Hyttfors!

Therese Reuterswärd från Scandic Hotels hävdar bl.a att 2012 blir bildens år och ger exempel på bra sätt att använda instagram, google+ och pinterest. Pinterst driver länktrafik till egna sajten, instagram engagerar kunder och google+ ersäter kundtjänst. Fiffigt va!

Internetentreprenören Ted Valentin, aktuell med den sociala hotelltjänsten Tripbirds, har kroknat på Google. Med en enkel sökning på "hotel stockholm" syns det tydligt hur den “öppna” sökmodellen har havererat, resultatet blir bara sponsrade länkar eller automatiserade länksidor. Ted menar att fönstret är stängt för den lilla entreprenörens möjligheter på webben via google. Men, kan man kod, så är däremot möjligheterna oändliga på Facebook. Tricket  är att förstå hur man kan utnyttja alla möjligheter som informationen i Facebooks API innebär.

Everplaces danska grundare Thine Tygesen ger oss tips om hur man bemannar en startup. Engagerande människor smorda med champagne som jobbar gratis i början för att visa de platsar i teamet. För att sålla ut de som jobbar för annat än hängivenhet så kan man erbjuda folk pengar för att säga upp sig för att se om det lockar mer än jobbet...

I sitt utvecklingsarbete för sin destinationstjänst berättar hon också om hur de på olika sätt frågar sajtbesökare och folk på gatan vilka alternativ som funkar bäst.

De testar även ett placera olika knappar utan inkopplad teknisk funktion på sajten för att se om folk klickar på dem. Sedan kollar man vilka knappar folk klickat på och utvecklar just den funktionen (Vi snackar reverse ux här tror jag?). Allt i passionen, motivationen och inspirationens anda.

Norske Thomas Moen från DIST menar att reklamen har förlorat sin kraft på de vanliga sätten. Folk har tröttnat på att gilla reklamkampanjer på Facebook för att få rabatt.

Virala videos når oftast inte den målgrupp som önskas. Ett exempel var en undersökning som visat att norska videos för snabbare mobilt bredband haft flest tittare bland polska rallyentusiaster. Bäst blir det naturligtvis när kampanjen inte uppfattas som reklam...

Tiden efter lunch var uppdelat i block där man kunde välja olika spår om bl.a. sociala medier, e-handel, webbstrategi eller det deltagargenererade unconference spåret.

Sen eftermiddag rundades av med Facebook som gav oss en mattelektion i varför vi skall annonsera hos dem, en härlig berättelse om spelet Minecrafts skapelse, storyn om vad som hände bakom kulisserna under den omtalade Visitsweden kampanjen på Twitterkontot @sweden och avslutades med vikten av att vara äkta i en allt mer virtuell värld.

Dagens Ups:

Stefan Hyttfors - rolig, engagerad show med ett budskap! Linus Larsson & Daniel Goldberg - Fascinerande story om Minecrafts skapelse. Maria Ziv - Stabilt och konkret om hur man hanterar storm i sociala medier.

Dagens Downs:

Facebook fick det att kännas som en sunkig mattelektion på högstadiet. Jag vill ha show och konkreta tips istället för statistik och reklam för att göra reklam på FB.

IBM - gör om gör rätt - sådana kassa slides var det flera år sedan jag såg. Bara för att det finns plats så ska man inte skriva något på varje vit pixel....

Presentationstrender

Prezi håller på att ta över tronen från powerpoint. Film ska de va i år - kul om teknik och ljud funkar.

Dag två lockar med bl.a. Isabella Löwengrip, Blocket och massa mer spännande. Stay tuned.

Lämna en kommentar

2 kommentarer

  • Therese Reuterswärd

    Du har fått till ett inlägg som sammanfattar Webbdagarna riktigt bra! Men Tina heter jag väl inte? :-P /Therese Reuterswärd

  • Lars Klarqvist

    Hej Therese, ber om ursäkt - slarvigt av mig. Jag ändrar omedelbart. /Lars