Webbdagarna i Göteborg

Anders Björk

Webbdagarna i Göteborg, som i själva verket var en dag, intog igår Elite Park Avenyn. Det mesta var inspirerande och roligt att lyssna på.

Johan Ronnestam inledde med en utmärkt keynote om "10 trender som kommer förändra ditt sätt att göra reklam och kommunicera". Inte så mycket nytt men snyggt förpackat och bra kommunicerat.

Johan pratade bland annat om att framtida marknadsavdelningar måste förstå språket "länk" och börja producera och ge bort bra innehåll och verktyg, istället för att köpa reklam. Han pratade också om vikten av att förstå att vi lever i ett "beta-samhälle", där man inte har tid/råd att göra stora lanseringar utan istället bör göra många små lanseringar och lära sig på vägen. Det är OK att det inte är perfekt från början så länge man är öppen med det.

Stefan Hyttfors avslutade eftermiddagen starkt med sitt prat om sociala medier. Han förklarade på ett skönt sätt fenomenet och beteendet kring sociala medier och vart vi är på väg. Han menade att det om tio år kommer att kännas lika konstigt att prata om sociala medier, som att idag prata om vikten av el. Det kommer bara att finnas där och vara en naturlig del av allt.

Stefan liknar de sociala sajterna vid "torget" där alla finns och alla kan göra sin röst hörd. Många företag är fortfarande rädda för att kliva ut på "torget". Till exempel är man orolig för all negativ feedback man riskerar att få. Stefan menar att den negativa feedbacken kommer uttryckas oavsett om företaget finns där eller ej. Och är det då inte bättre att kunna vara där ute och bemöta den?

Vidare är det många företag som tycker att det skulle ta för mycket tid att bevaka Twitter mfl för att kunna möta sina kunder där. Stefan fnyser och säger att det säkert var likadant när telefonen kom; "Ska den stå här på mitt skrivbord och ta plats? Måste jag svara när det helt plötsligt ringer här och börja prata med någon? Det har jag inte tid med!"

Ett företag som har börjat ge sig ut på "torget" är ComHem. På Twitter svarar ComHemSamuel på frågor och kritik.

På frågan om alla företag borde ha ett Twitter konto svarade experterna; "Nej. De borde ha flera!". Till exempel så har Dell ett konto för utförsäljning, ett för privatförsäljning, ett för England osv.

Mer från webbdagarna finns förstås på Twitter.

/Anders, Johan & Malena

Lämna en kommentar

1 kommentar

  • Johan Ronnestam

    Kul att höra att det var omtyckt :)