Webbdagarna 2016 med Kunden i fokus

Sara Doltz

Trots det lite klyschiga temat så lyckas Webbdagarna i Stockholm leverera en blandning med både inspiration och matnyttigt material.

Webbdagarna i Stockholm förra veckan var som vanligt två dagar och med ett stort deltagartryck. Temat för året var Kunden i fokus. Något som alla såklart säger är viktigt, men antagligen rätt få lyckas med.

Jag tycker att programmakarna för Webbdagarna lyckades leverera en bra mix. Från de stora talarna på scenen till de mindre kunskapsspåren – flera med tydligt design- och UX-fokus (Yäy!).

Våga väcka känslor

En röd tråd jag personligen snappade upp var att många tryckte hårt på att vi som arbetar med webben bör – eller snarare måste – väcka kundens känslor. Vare sig du är ansvarig för ett intranät och har interna användare, säljer småpryttlar till konsumenter eller ska få patienter att hitta rätt i en vårdguide så ska ditt innehåll och/eller din design väcka känslor.

Det funkar helt enkelt inte längre att vara:

  • Tråkig. Väcker ditt innehåll inget engagemang så kommer din användare snabbt att scrolla förbi till nästa ”grej”, eller ännu värre – till din värsta konkurrent. Skapa historier i god storytelling-anda och få folk glada eller i alla fall mer positiva så konverterar de bättre – vare sig de ska klicka på ”Köp” eller läsa mer om er senaste företagsinterna nyhet. Om detta talade Nathalie Nahai, i ett för övrigt mycket bra föredrag om hur du utformar webben för att tillfredställa kundens hjärna.
  • Aggressiv med Köp-pushar. Som konsument har du ofta ett hum om vad du är ute efter redan när du besöker en sajt. Men de flesta av oss vill gärna klicka runt lite på egen hand utan att tio olika, men relativt enformiga, säljbudskap poppar upp. Spotifys Rahul Lindberg Sen höll ett underhållande pass om att brygga sin egen ”Customer Relation Sauce” för en långvarig kundrelation.
  • För traditionell. Användarna vill i större utsträckning ha mer ”bang for the buck”. Det räcker inte med att spamma dem eller med att ha en katchig reklamjingel. De vill ha en dialog med dig och bli inspirerade av det du förmedlar, menade Vigor Sörman på Splay.

Satsa framför allt på att väcka en reaktion hos dina användare. Målet bör vara att de ska lämna din webbplats med en annan känsla än då de först klickade in. Och det kanske är att närma sig kärnan av temat; Kunden i fokus. Att få kunden att känna något inför er pryl, tjänst eller vad ni än tillhandahåller. Men hur gör man då? Hur vet man vad kunden verkligen tycker är roligt, underhållande, inspirerande och ett bra säljbudskap? Ett sätt är att ha en bättre dialog med dem i vardagen; på Facebook-sidan eller på sajten. Jag tror dock att den bästa investeringen är ett grundligt förarbete där du förstår dina användare. Det finns flera sätt att göra det, Effektkartläggning är ett och Customer Journey Mapping är ett annat verktyg.

Hur nöjd är jag?

Då är ju den självklara uppföljningsfrågan: Hur väl lyckades Webbdagarna med sitt tema? Att sätta mig, kunden i fokus. Här kommer en mycket kort analys:

  • Jag hade inte tråkigt, innehållet på scenen fick mig att sitta kvar i stolen på Waterfront och lyssna. Jag har valt att skriva denna bloggartikel för att föra innehållet vidare – typiskt beteende för den som lyckats i sin Storytelling. (Tack Natahalie Nahia!)
  • Jag blev inte utsatt för några aggressiva köp-pushar. Kanske eftersom jag redan köpt min biljett och Webbdagarna inte försökte sälja på mig något mer under själva konferensdagarna. Att jag är nöjd borgar ju även för att de lyckats blanda ihop en bra kundrelations-sås och att jag konverterar även nästa år.
  • Traditionellt tråkigt…? Visst, det var inga nya helt galna inslag. Men jag förväntar mig inte det när jag ska på konferens. Jag trivs med att sitta ner och lyssna till grymma talare. Dialogen tycker jag var på topp: Jag twittrade väldigt mycket (även från toan) vilket måste inneburit att jag ville dela med mig av sådant jag såg och hörde – vilket torde vara Webbdagarnas mål. 

Tack för denna gång Webbdagarna. Vi ses säkert nästa år. 

(Fotograf toppbild: Martin Fälström, Webbdagarna )

Lämna en kommentar

1 kommentar

  • John Sundström

    Tack för denna trevliga bloggpost Sara. Kul att höra ditt perspektiv på årets event och att du var nöjd med mixen på innehållet.

    Vi ser fram emot att ses nästa år igen :)

    Hälsar John, Marknadschef Webbdagarna