inUse hjälpte Telenor att bli först med e-SIM till Galaxy Watch

Telenor

Ett helt digitalt SIM-kort, en helt digital kundresa, ett avgörande köp- och aktiveringsflöde – samarbetet mellan inUse och Telenor är, milt sagt, succéartat.

Utmaningen låg i att införa ett helt digitalt simkort – e-SIM – till Galaxy Watch och andra smarta klockor. Och att skapa en helt digital kundresa för att skaffa tjänsten.

Du som konsument skulle inte behöva gå till en butik eller få papper skickade till dig. Som smart klock-användare skulle det innebära att kunna använda telefontjänster i den smarta klockan utan att ha med en telefon.

inUse bistod med och ta fram den helt digitala kundresan, från Service Design-nivå ner till pixelnivå. Ett iterativt arbete med extremt tät kontakt med Telenor. inUse skapade också det avgörande köp- och aktiveringsflödet för tjänsten.

Resultatet – en succé

Telenor är först i Sverige med att erbjuda tjänsten e-SIM till Galaxy Watch, som även fungerar för de allra flesta andra smarta klockor med stöd för e-SIM. Telenor är också först med en helt digital kundresa för att kunna köpa, hämta och aktivera sitt e-SIM.

– Smarta klockor som är uppkopplade ändrar ditt beteende på ett positivt sätt. Du kan lämna telefonen hemma när du tränar, ska betala i kassan och så kan du enkelt ringa med enbart klockan om olyckan skulle vara framme, säger Torsten Sandbäck, User Experience Strategist & Service Designer på inUse.

– De vi pratat med tycker det är både tryggt och smidigt och de vill inte vara utan sin smarta klocka längre.

Utöver e-SIM till smarta klockor så har inUse hjälpt Telenor med stöd för e-SIM i telefonen. Så att man kan göra ett SIM-kortsbyte, från vanligt SIM-kort i plast till e-SIM.