Kalender


tisdag 14 maj

Kurs i Stockholm: Att ge och ta emot designfeedback

Att kunna ge, ta emot, och ta vara på designfeedback är en ”superkraft” för alla som jobbar med att ta fram nya produkter och tjänster. Rätt frågor, ställda vid rätt tillfälle, och på rätt sätt, kan göra under – och bli skillnaden mellan en design som är okej och en som är fantastisk. Det kan få ditt team att lyfta mot högre höjder – eller, det kan få gruppen att komma loss om man fastnat.

En väl utövad designkritik bidrar till att man designar rätt sak och att man designar saken rätt. Den hjälper också till att hitta missar och att peka ut nya möjligheter.

Behövs det verkligen en kurs för detta? Ja, i högsta grad! De flesta som jobbar med produkt- och tjänsteutveckling är osäkra på hur de ska ge kritik, vad de ska titta efter i en design, och hur de ska framföra sina frågor och tankar. Utan rätt tekniker och förhållningssätt kan det vara obekvämt att ta emot designkritik, och obehagligt att ge den. Med rätt teknik blir designkritik istället kul, inspirerande och förbluffande produktivt.

DU LÄR DIG

Under denna heldag så kommer du att får lära dig, och öva på, olika tekniker som gör ditt och dina kollegors designarbete bättre. Tekniker som gör det:

  • Lätt att framföra designkritik på ett konstruktivt sätt.
  • Spännande och givande att ta emot kritik, och tillsammans göra bra saker bättre.
  • Enklare att ta vara på och omsätta den kritik man får i det fortsatta designarbetet.

LÄRARE

David de Léon är lärare för kursen. Han är UX Director på inUse, och en av landets främsta UX-designers. David jobbar både som designer och designcoach. På inUse ger han återkoppling på sina kollegors designarbete och driver våra interna designkritiksessioner. Innan han kom till inUse hade David en liknande roll på Sony Mobile där han satte designriktningen för Sonys Xperia-telefoner och gav designfeedback på all applikationdesign. David har skrivit om designkritik och är upphovsman till en specialdesignad kortlek för designkritik.

VEM SKA GÅ?

Kursen är för dig som arbetar med att ta fram design, utvecklar interaktiva produkter eller ansvarar för ett team med detta ansvarsområde. Kanske är din titel interaktionsdesigner, UX-desinger, UX-Lead, användbarhetsspecialist, eller så arbetar du kanske som produktägare, front-end-utvecklare eller liknande och vill engagera dig i dessa processer.

RABATTER

Boka tidigt-rabatt: Anmäl dig senast 2 månader innan kurstillfället så får du 10 procent i rabatt. 
 

LÄS MER

David de Léons mycket populära artikel om designfeedback. 
Introduktion till kortleken med designkritikfrågor som också används under kursen.

torsdag 16 maj

Kurs i Stockholm: Effektkartläggning i Praktiken

 

I början finns det ett engagemang för vad man ska åstadkomma. Ett business case tas fram och tankarna om vad lösningen ska göra flödar. När projektet startar visar det sig att allt inte var helt tydligt... Dessutom tillkommer förslag på andra saker som “borde lösas när man ändå håller på“, men som du ser är tillägg. Mycket diskussioner uppstår om vad det egentligen är som användarna behöver? Och att testa vet är ju bra, men hur kan man testa nåt som inte är byggt? Eller om du ska upphandla – hur beskriver ni kraven så att ni upphandlar rätt lösning?

Känner du igen dig?

Det var det här som fick oss att skapa ramverket Effektstyrning® med modellen Effektkarta® redan 2002. Ända sedan dess har vi utbildat och inspirerat många att använda metoden i sin egen verksamhet. Är det du och ditt team som ska ta fram Effektkartor och driva arbetet  med dem i er organisation? Då är det här ni lär er hur.

Kursen innehåller därför mycket praktiskt arbete som är relevant för din verksamhet, med tid för egen reflektion och med ledning och en stor del coachning av världens vassaste effektkartläggare. Det innebär att du kommer ta stora kliv mot att behärska hantverket.

Du kommer att jobba i grupp med att ta fram egna kartor baserade på era gemensamma utgångspunkter och projektidéer. Ni kommer att gå igenom alla de moment och kontrollfrågor som behövs för att de ska bli så bra underlag som möjligt. 

Under kursen lär du dig att:

  • Sätta effektkartan i ett sammanhang som passar just din verksamhet.
  • Formulera effektmål som ger fokus åt ett projekt, en produkt eller annan form av satsning för att åstadkomma en förändring. 
  • Formulera mätpunkter som gör det möjligt att se om du är på väg åt rätt håll.
  • Planera, genomföra och analysera intervjuer med användare – för att ge insikter som driver arbetet framåt.
  • Beskriva användningsmönster, behov och drivkrafter så att de blir bra länkar i argumentationskedjor mellan effektmål och lösning.
  • Beskriva krav på lösningen som egenskaper och funktioner. 
  • Använda olika tekniker för att visualisera den tänkta lösningen.

VEM SKA GÅ?

Kursen passar bra för designer, affärsutvecklare, beställare, projektledare, team-medlemmar och andra som vill göra och använda effektkartor för att kunna skapa ännu bättre beslutsunderlag, utvecklingsprojekt och förvaltningsarbete. Du har hört talas om Effektkartläggning, och kanske provat på metoden. Men ingen förkunskap krävs. Kursen är för dig som vill bli bättre på själva hantverket att göra effektkartor och att tillämpa dem.

UPPLÄGG

Kursen är tre dagar, fördelad på 2 veckor. Första veckan lär kursledaren de vitala grunderna i Effektkartläggning. Du kommer få kunskap och även några uppgifter att lösa på hemmaplan till kommande vecka, då ses gruppen två dagar i rad. Med detta upplägg har du alla förutsättningar för att ta fram din egen Effektkarta, i en skarp version.

KURSLÄRARE

Alla kursledare på inUse arbetar även som Konsulter. De är designer och strateger som aktivt arbetar på aktuella uppdrag hos både offentliga verksamheter och privata företag. Därför kan du vara säker på att kunskapen de förmedlar är aktuell, relevant och med nyvunna insikter från verkliga projekt. 

MERLÄSNING OM EFFEKTKARTLÄGGNING

Hur det började (engelska)

Hur Effektkartan kan användas (engelska)

Mall för effektkarta

Effektstyrning och Effektkarta - vad är det ?

”Det ska vara enkelt”. Det är ett av de vanligaste önskemålen från användarna när en ny digital tjänst ska utvecklas. Men hur gör man något just – enkelt? För Bluegarden gav Effektkartan svaren.

Effektkartan sex år senare - intervju med Nanna Ekman som webbredaktör på Malmö Stadsbibliotek.

Johan Berndtsson om vikten av Effektstyrning och vilka utmaningar det löser:
Skyll inte på utvecklarna...
Dåliga System är fortfarande inte utvecklarnas fel...

Goda argument till chefen om varför du bör få gå kursen Effektkartläggning!

måndag 27 maj

Kurs i Stockholm: Designa för beteendeförändring

Har du svårt att komma igång med träningen? Svårt att hålla dig till dieten? Kommer du alltid upp lite för sent på morgonen? De senaste åren har det kommit en uppsjö av produkter som syftar till att hjälpa användare att ändra sina vanor. Området beteendedesign förklarar hur den här typen av produkter fungerar och tillhandahåller samtidigt handfasta designprinciper för att ta fram nya produkter.

Beteendedesign tillämpar främst insikter från psykologi, beteendeekonomi och nudging, och är inriktad på frivillig förändring. Det kan röra sig om produkter vars kärna handlar om att ändra eller stödja ett specifikt beteende, men också om att omforma delar av en befintlig produkt som inte ger önskad effekt.

Traditionell UX-design har som syfte att säkerställa att en produkt är relevant, attraktiv, lätt att lära sig, samt enkel och tillfredställande att använda. Men, traditionell UX säkerställer inte att en produkt faktiskt används. Beteendedesign utökar designrepertoaren med metoder – och insikter om motivation och beslutsfattande – för att driva användning.

DU LÄR DIG

Kursen består av två dagar med föreläsningar, gruppdiskussioner och praktiska designövningar. Du kommer att:

  • Få lära dig grunderna i området beteendedesign.
  • Ta del av några generella modeller för beteendeförändring.
  • Praktiskt tillämpa ett antal designmönster och principer för beteendedesign.
  • Bekanta dig med några så kallade ”Dark Patterns” (designmönster för att åstadkomma en ofrivillig förändring).
  • Personligen ta moralisk ställning till hur och när du vill tillämpa dessa principer i framtiden.

LÄRARE

David de Léon är lärare för kursen. Han är UX Director på inUse, och en av landets främsta UX-designer. David jobbar både som designer och stöttar sina kollegor som designcoach. Innan han började på inUse hade han en liknande roll på Sony Mobile och satte bland annat designriktningen för Sonys Xperia-telefoner. David har doktorerat i kognitionsvetenskap och skrivit om både kognition och motivation i förhållande till produktdesign. David är också väldigt intresserad av trolleri och funderar ofta på hur olika psykologiska principer från trolleri kan tillämpas på UX-design.

VEM SKA GÅ?

Kursen är för dig som arbetar med att ta fram design och utveckla interaktiva produkter. Du vet redan en hel del om hur man säkerställer användbarhet för en produkt eller en tjänst, men vill ta nästa steg och driva användarnas beteenden i en bestämd riktning. Kanske är din titel interaktionsdesigner, UX-designer, UX Lead, användbarhetsspecialist eller produktägare..

RABATTER

Boka tidigt-rabatt: Anmäl dig senast 2 månader innan kurstillfället så får du 10 procent i rabatt. 

MERLÄSNING OM KURSEN

Kursen som fick 4,8 i betyg