Kalender


onsdag 22 apr

Kurs i Stockholm: Human-Centered AI

Artificial Intelligence (AI) har under de senaste åren visat på en stor potential för att skapa värde om den designas rätt. Olika typer av AI-tekniker används redan idag inom många branscher, som till exempel sjukvård, där AI hjälper till med kirurgi, röntgenbildsanalys, medicinframtagning och patientdataanalys. Inom mobilitets- och transportsektorn utvecklas självkörande bilar och avancerade tjänster för logistikoptimering. På privatkonsumtionssidan är kanske de talade assistenterna Alexa och Siri de mest kända, men vi påverkas av och använder AI-teknik även bakom kulisserna i flera andra tjänster – inte minst rekommendationssystem inom e-handeln.

Men som med alla teknologier så finns det en baksida. AI-system har senaste tiden visat sig kunna få oönskade – negativa – konsekvenser för människor, organisationer och på samhällelig nivå. Algoritmer som tar beslut baserat på ojämlik data kan ställa till med mycket oreda som kan få långtgående konsekvenser. Framgång för AI-drivna tjänster beror helt och hållet på vår förmåga att designa för positiv effekt på människa och organisation.

I den här kursen fokuserar vi på att vässa denna designförmåga inom AI-drivna system och tjänster. Vårt mål är att designa och leverera ansvarsfulla AI-lösningar som är  tillförlitliga, rättvisa, transparenta och inkluderande. För att lyckas med detta måste framtidens designers förstå olika typer av AI som nya designmaterial, och samtidigt förstå människocentrerade designprocesser och hur dessa förhåller sig till varandra.

Kursen pågår under två dagar och du får både strategiska och taktiska verktyg för att hantera AI – med utgångspunkt i mänsklig användning och upplevelse. Vi arbetar praktiskt och teoretiskt med tre huvudteman: 

  • Nya interaktionsmodeller: Vi går från traditionella digitala verktyg till mer självständiga – “agentiva” – tjänster som agerar på eget initiativ, där människan blir mer av ett bollplank som kan hjälpa tjänsten då det behövs. Detta kräver nya sätt att tänka kring interaktionsmodell och initiativhantering. Dessutom tittar vi på hur strategisk datainsamling sker i de touchpoints och interaktionspunkter vi designar för att förbättra tjänster över tid.
  • Förstärkt mänsklig förmåga och strategi: Det har visat sig att AI + människa är en mycket kraftfull kombination – om den kombinationen designas rätt! I kursen tittar vi på vilka egenskaper en tjänst där AI + människa samverkar bör ha, och hur vi använder Service Design för att skapa helhetslösningar där AI tillför värde till redan existerande tjänsteutbud.
  • Inkludering och transparens: För att tjänsterna vi designar ska vara rättvisa, inkluderande och tillförlitliga så måste de vara möjliga att inspektera på ett vettigt sätt. Detta kräver också en ny typ av designförmåga, liksom ett etiskt förhållningssätt till hur vi samlar in och använder data.

VEM SKA GÅ?

Kursen vänder sig till dig som interaktions- och UX-designer som vill öka din designrepertoar och förstå hur AI kan påverka interaktionsdesign och användarupplevelse. Kursen vänder sig också till strateger och personer på ledningsnivå som vill förstå hur AI-drivna tjänster påverkar värde och effekt i din organisation och hur man kan tänka strategiskt kring AI. 

BOKA HÄR!

torsdag 28 maj

Kurs i Stockholm: Service Design

Service Design har funnits i över 20 år och har mognat från att ha varit en nischad – något akademisk – designdisciplin till ett helhetsorienterat angreppssätt för att hantera utmaningar inom kundupplevelse, affärsmodellering, organisation och innovation.

På kursen Service Design lär du dig teori och metod från grunden under två intensiva och inspirerande dagar. Vi diskuterar och arbetar praktiskt med typiska leverabler inom Service Design, såsom kundresekartor, service blueprints och effektkartor. Du får lära dig om strategier för att bryta silotänk och uppmuntra helhetssyn inom organisationen, metoder för samskapande och hur Service Design relaterar till andra designorienterade aktiviteter som t ex effektkartläggning, UX design, användarresearch, affärsmodellering och innovation.

Oavsett om du och din organisation verkar inom business-to-business, business-to-consumer, eller offentlig verksamhet, så påverkar i slutändan era tjänster människor. Service Design är människocentrerad design där teknologi och affärsmodellering är hjälpredskap för att uppnå meningsfulla interaktioner med människor – och det är användbart och värdeskapande inom alla sektorer.

Vi använder oss av praktiska uppgifter som gör det lätt att förstå och få praktisk erfarenhet, vilket underlättar när du ska applicera det du lär dig under kursen i din egen organisation. Efter kursen får du med dig ett rikt resursmaterial så att du kan fortsätta utveckla dina färdigheter och kunskaper.

Du lär dig
Kursen består av två dagar med föreläsningar, gruppdiskussioner och praktiska övningar. Under kursen kommer du att:

  •  bekanta dig med teoribildningarna inom fältet Service Design. 
  •  få en inblick i hur andra designaktiviteter inom t ex UX design förhåller sig till Service Design. 
  •  lära dig mer om hur man kan utnyttja både kvantitativ och kvalitativ research för att skapa bättre tjänster för dina kunder. 
  •  praktiskt tillämpa och konstruera kundresekartor och service blueprints.

VEM SKA GÅ?

Alla som jobbar med människor, design eller ansvarar för en produkt eller tjänst. Du har kanske arbetat med interaktionsdesign och UX, kravanalys, kundservice, eller affärsmodellering. 

 

torsdag 04 jun

Kurs i Stockholm: En introduktion till UX

Att låta UX få större utrymme och fokus gör att man sticker ut och visar styrka som företag eller organisation. Genom den här kursen tar ni er ditåt. Under en heldag kommer vi att gå igenom vad som ingår i begreppet UX och göra alltsammans begripligt.

Du kommer att lära dig vikten av användarcentrerade designprocesser och fördelarna med att ha ett UX-fokus i varje del av ditt projekt. Detta kommer leda till att produkter och tjänster som du tar fram grundar sig i vad som verkligen efterfrågas av användarna.

Vi kommer att utforska det arbetssätt och de verktyg som man använder som UX-designer. Oftast bör man inte bara ta hänsyn till användaren och dennes behov, utan även till faktorer som budget och affärsmässiga mål, samt de tekniska förutsättningarna i projektet.

Att metodiskt söka och ta fram information kring dina kunder kommer att ligga till grund för en lyckad UX-process. Kunderna kan vara en väldigt homogen grupp eller ha vitt skilda behov. I kursen får du underlaget för att kunna lyckas med en god kundinsikt. 

DU LÄR DIG

  • Vad är UX, vad är inte UX.
  • UX Onboarding – hur man välkomnar UX-kompetens in i organisationen.
  • Vad en UX-designer behöver.
  • Vad kan du förvänta dig av en UX-designer.
  • Hur man förbättrar kundrelationen och förstår kundernas värld.
  • Hur man tar hänsyn till budget, marknadsmål och teknik som UX-designer.


VEM SKA GÅ

Personer vill lära sig vad en UX-designer gör och vilka verktyg som finns att tillgå. Kursen är också perfekt för dig som arbetar med krav som produktledare, projektledare, systemägare, verksamhetsutvecklare, kravledare, business analysts och utvecklare.