Kalender


tisdag 19 nov

Kurs i Stockholm: Effektkartläggning i praktiken

 

I början finns det ett engagemang för vad man ska åstadkomma. Ett business case tas fram och tankarna om vad lösningen ska göra flödar. När projektet startar visar det sig att allt inte var helt tydligt... Dessutom tillkommer förslag på andra saker som “borde lösas när man ändå håller på“, men som du ser är tillägg. Mycket diskussioner uppstår om vad det egentligen är som användarna behöver? Och att testa vet är ju bra, men hur kan man testa nåt som inte är byggt? Eller om du ska upphandla – hur beskriver ni kraven så att ni upphandlar rätt lösning?

Känner du igen dig?

Det var det här som fick oss att skapa ramverket Effektstyrning® med modellen Effektkarta® redan 2002. Ända sedan dess har vi utbildat och inspirerat många att använda metoden i sin egen verksamhet. Är det du och ditt team som ska ta fram Effektkartor och driva arbetet  med dem i er organisation? Då är det här ni lär er hur.

Kursen innehåller därför mycket praktiskt arbete som är relevant för din verksamhet, med tid för egen reflektion och med ledning och en stor del coachning av världens vassaste effektkartläggare. Det innebär att du kommer ta stora kliv mot att behärska hantverket.

Du kommer att jobba i grupp med att ta fram egna kartor baserade på era gemensamma utgångspunkter och projektidéer. Ni kommer att gå igenom alla de moment och kontrollfrågor som behövs för att de ska bli så bra underlag som möjligt. 

Under kursen lär du dig att:

  • Sätta effektkartan i ett sammanhang som passar just din verksamhet.
  • Formulera effektmål som ger fokus åt ett projekt, en produkt eller annan form av satsning för att åstadkomma en förändring. 
  • Formulera mätpunkter som gör det möjligt att se om du är på väg åt rätt håll.
  • Planera, genomföra och analysera intervjuer med användare – för att ge insikter som driver arbetet framåt.
  • Beskriva användningsmönster, behov och drivkrafter så att de blir bra länkar i argumentationskedjor mellan effektmål och lösning.
  • Beskriva krav på lösningen som egenskaper och funktioner. 
  • Använda olika tekniker för att visualisera den tänkta lösningen.

VEM SKA GÅ?

Kursen passar bra för designer, affärsutvecklare, beställare, projektledare, team-medlemmar och andra som vill göra och använda effektkartor för att kunna skapa ännu bättre beslutsunderlag, utvecklingsprojekt och förvaltningsarbete. Du har hört talas om Effektkartläggning, och kanske provat på metoden. Men ingen förkunskap krävs. Kursen är för dig som vill bli bättre på själva hantverket att göra effektkartor och att tillämpa dem.

UPPLÄGG

Kursen är tre dagar, fördelad på 2 veckor. Första veckan lär kursledaren de vitala grunderna i Effektkartläggning. Du kommer få kunskap och även några uppgifter att lösa på hemmaplan till kommande vecka, då ses gruppen två dagar i rad. Med detta upplägg har du alla förutsättningar för att ta fram din egen Effektkarta, i en skarp version.

KURSLÄRARE

Alla kursledare på inUse arbetar även som Konsulter. De är designer och strateger som aktivt arbetar på aktuella uppdrag hos både offentliga verksamheter och privata företag. Därför kan du vara säker på att kunskapen de förmedlar är aktuell, relevant och med nyvunna insikter från verkliga projekt. 

BOKA HÄR! – 19 november

 

MERLÄSNING OM EFFEKTKARTLÄGGNING

Hur det började (engelska)

Hur Effektkartan kan användas (engelska)

Mall för effektkarta

Effektstyrning och Effektkarta - vad är det ?

”Det ska vara enkelt”. Det är ett av de vanligaste önskemålen från användarna när en ny digital tjänst ska utvecklas. Men hur gör man något just – enkelt? För Bluegarden gav Effektkartan svaren.

Effektkartan sex år senare - intervju med Nanna Ekman som webbredaktör på Malmö Stadsbibliotek.

Johan Berndtsson om vikten av Effektstyrning och vilka utmaningar det löser:
Skyll inte på utvecklarna...
Dåliga System är fortfarande inte utvecklarnas fel...

Goda argument till chefen om varför du bör få gå kursen Effektkartläggning!

måndag 02 dec

Kurs i Stockholm: Human-Centered AI

Artificial Intelligence (AI) har under de senaste åren visat på en stor potential för att skapa värde om den designas rätt. Olika typer av AI-tekniker används redan idag inom många branscher, som till exempel sjukvård, där AI hjälper till med kirurgi, röntgenbildsanalys, medicinframtagning och patientdataanalys. Inom mobilitets- och transportsektorn utvecklas självkörande bilar och avancerade tjänster för logistikoptimering. På privatkonsumtionssidan är kanske de talade assistenterna Alexa och Siri de mest kända, men vi påverkas av och använder AI-teknik även bakom kulisserna i flera andra tjänster – inte minst rekommendationssystem inom e-handeln.

Men som med alla teknologier så finns det en baksida. AI-system har senaste tiden visat sig kunna få oönskade – negativa – konsekvenser för människor, organisationer och på samhällelig nivå. Algoritmer som tar beslut baserat på ojämlik data kan ställa till med mycket oreda som kan få långtgående konsekvenser. Framgång för AI-drivna tjänster beror helt och hållet på vår förmåga att designa för positiv effekt på människa och organisation.

I den här kursen fokuserar vi på att vässa denna designförmåga inom AI-drivna system och tjänster. Vårt mål är att designa och leverera ansvarsfulla AI-lösningar som är  tillförlitliga, rättvisa, transparenta och inkluderande. För att lyckas med detta måste framtidens designers förstå olika typer av AI som nya designmaterial, och samtidigt förstå människocentrerade designprocesser och hur dessa förhåller sig till varandra.

Kursen pågår under två dagar och du får både strategiska och taktiska verktyg för att hantera AI – med utgångspunkt i mänsklig användning och upplevelse. Vi arbetar praktiskt och teoretiskt med tre huvudteman: 

  • Nya interaktionsmodeller: Vi går från traditionella digitala verktyg till mer självständiga – “agentiva” – tjänster som agerar på eget initiativ, där människan blir mer av ett bollplank som kan hjälpa tjänsten då det behövs. Detta kräver nya sätt att tänka kring interaktionsmodell och initiativhantering. Dessutom tittar vi på hur strategisk datainsamling sker i de touchpoints och interaktionspunkter vi designar för att förbättra tjänster över tid.
  • Förstärkt mänsklig förmåga och strategi: Det har visat sig att AI + människa är en mycket kraftfull kombination – om den kombinationen designas rätt! I kursen tittar vi på vilka egenskaper en tjänst där AI + människa samverkar bör ha, och hur vi använder Service Design för att skapa helhetslösningar där AI tillför värde till redan existerande tjänsteutbud.
  • Inkludering och transparens: För att tjänsterna vi designar ska vara rättvisa, inkluderande och tillförlitliga så måste de vara möjliga att inspektera på ett vettigt sätt. Detta kräver också en ny typ av designförmåga, liksom ett etiskt förhållningssätt till hur vi samlar in och använder data.

VEM SKA GÅ?

Kursen vänder sig till dig som interaktions- och UX-designer som vill öka din designrepertoar och förstå hur AI kan påverka interaktionsdesign och användarupplevelse. Kursen vänder sig också till strateger och personer på ledningsnivå som vill förstå hur AI-drivna tjänster påverkar värde och effekt i din organisation och hur man kan tänka strategiskt kring AI. 

BOKA HÄR!