— 2 min read
Amelie Palmblad: ”Att få feedback från slutanvändaren när man gjort något som gör skillnad ger en väldig kick”
Read 8870 times
Amelie Palmblad är ny stjärna och tjänstedesigner på vårt Göteborgskontor. Hon brinner för att utveckla kundupplevelsen och skulle gärna ta sig an ett projekt där eftervården på BB utvecklades. Vi säger välkommen Amelie!
Vad har du gjort tidigare?
— Jag tog min kandidat i reklam, grafisk design och visuell kommunikation på Linnéuniversitetet 2010. Utbildningen var tvärvetenskaplig och hade både delar med teori och praktik. Sen läste jag min master i Business Design på HDK i Göteborg.
Efter det har jag jobbat många år på ICAs inhouse-byrå.
Vad var det som gjorde att du ville gå in i rollen som konsult istället för att jobba inhouse?
— Dels ville jag testa något nytt och dels ville jag utvecklas ännu mer inom tjänstedesign. På ICA jobbade jag nära butikerna med rådgivning inom marknadsföring och kundbehov. En annan arbetsuppgift var att omvärldsbevaka regelbundet för att proaktivt kunna stötta våra butiker på bästa sätt. Jag är nyfiken av mig och vill att tjänster och produkter ska tillföra ett värde som förenklar och förbättrar någons vardag. Allt för krångliga processer är inte min grej.
Vad var det som lockade med tjänstedesign?
— Intresset för det har utvecklats efter hand. Jag började som produktionsledare på ICA och redan då var jag noga med att sätta upp mål för att kunna mäta och följa upp att vi var på rätt spår. Det blev som en sporre att ha något att sikta mot. I och med att
jag också jobbade nära butik så vävdes den fysiska miljön, e-handeln och våra digitala gränssnitt samman. Den mixen tilltalade mig väldigt mycket och fick mig att vilja testa och förbättra ännu mer.
När trivs du som bäst på jobbet?
— Det som gör att jag trivs väldigt bra här på inUse är att det finns en sådan familjär stämning här, man kommer in i gänget så himla bra. Det ger mig trygghet som gör att jag vågar kasta mig ut. Jag har inga problem att tänja på gränser, bara jag vet att
tryggheten finns där bakom och så känns det här.
Har du något projekt som du är extra stolt över?
— Jag jobbade med ICAs kampanj för Rosa Bandet 2021. Det är den kampanjen som jag är mest stolt över att ha jobbat med på ICA under alla mina år. Rosa Bandet ligger mig extra varmt om hjärtat då jag förlorade min mamma i cancer för 3 år sedan. I år fick jag chansen att vara med och ta fram material för att stötta handlarna i sin insamling.
— Vi jobbade beteendeinsiktsdrivet och skapade uppföljningsverktyg i realtid, triggers och påminnelser i vardagen. Allt för att göra det enklare och mer motiverande att hålla insamlingen levande under hela kampanjperioden. Det känns fint att göra något där jag verkligen kan hjälpa andra och bidra till samhället.
Vad har du för drömprojekt?
— Eftervården på BB skulle jag gärna jobba med. Det känns som det finns mycket man kan förbättra inom hela förlossningsvården, det är viktigt att kvinnan och partnern känner sig trygga och sedda. Det hade känts fint att kunna bidra till att en bra start med en ny familjemedlem.
Vilken del i arbetet gillar du mest?
— Jag gillar pulsen som finns i uppstart när allt känns möjligt och man har någon slags halvhybris. Min målbild är reaktionerna från kunden när man presenterar resultatet. Den nerven som finns då man ser i deras ansikten att man träffat rätt... det är det som är målet och utmaningen. Att få feedback från slutanvändaren när det man gjort gör skillnad, det ger en väldig kick.
Vem är du utanför jobbet?
— Jag lever med min familj i ett litet radhus utanför stan. Huset var i sämre skick än vi först trodde så det pysslar vi om nu. Under pandemin gick jag en trädgårdsdesignkurs. Att gå loss i trädgården är ju ganska tillåtande. Men jag gillar att lära mig nya saker och nu får gärna barnen också vara med.
Läs om när inUse var med och kartlade blivande föräldrars upplevelse av förlossningsvården.
Vill du också bli en del av inUse? Kul! Just nu letar vi efter fler stjärnor. Kolla in vilka tjänster som vi söker här.