— 2 min read

Årets jurymedlemmar färdiga för inUse Award 2021

Read 558 times

Pernilla Johansson, Helena Paulsson och Lidia Oshlyansky är jurymedlemmarna som tillsammans med representanterna från inUse – Sara Lerén och Magnus Lif – ska välja vinnaren till årets upplaga av inUse Award.

Först i bild hittar vi Pernilla Johansson, Chief Design Officer Electrolux
Pernilla är chefsdesigner på Electrolux och har lång erfarenhet av att leda designprocesser på hög nivå där användaren alltid står i fokus. Hon brinner för att minimera glappet mellan det fysiska och digitala och tror på design som en helhetsupplevelse.

I mitten Helena Paulsson, VP and Head of BA Architecture and Design AFRY
Helena är chef för arkitektur och design på AFRY. Hon är i grunden landskapsarkitekt och ansvarar för det globala konceptet ”Framtidens städer” där hållbarhet och vår dagliga livsmiljö står i fokus. I sina projekt sätter hon alltid människan främst.
Helena Paulsson är också en uppskattad och ofta anlitad föreläsare.

– Bland bidragen hoppas jag hitta något som bidrar till hållbarhetsutmaningen vi står inför, den gröna omställningen men där alla måste med – annars kommer vi inte lyckas.

TIll höger Lidia Oshlyansky, Chief Product Officer ManyPets
Lidia är idag produktchef på ManyPets, en tech-startup för djurförsäkringar. Lidia har 20 års erfarenhet inom tech-branschen och har varit verksam både som konsult och inhouse med uppdrag för multinationella företag, välgörenhet och myndigheter. Hon har doktorerat inom fältet interaktion mellan dator och människa.

– Jag har en lång bakgrund i att arbete med design, UX och produkter. Jag hoppas att den erfarenheten hjälper mig att se värdet i en design, dess användbarhet, värdeskapandet för användaren och slutligen affärsvärdet.

Vad hoppas man på för erfarenheter när man tackar ja till att vara med i juryn till inUse Award?
– Man hoppas på att få lära sig något nytt, att bli överraskad och kunna påverka, säger Helena Paulsson.

Vad hoppas du hitta bland bidragen?
– Verklig hänsyn till vad designen, och faktiskt produkten, försöker göra. Vilket "problem" den löser eller vilket jobb den är tänkt att göra, säger Lidia Oshlyansky.

Vad är det viktigaste inom användbarhet 2021?
– Att göra jobbet på ett bra sätt för användare - bokstavligen, göra vad som förväntas på det bästa och mest effektiva sättet.

– Och att det tar oss framåt. Igen – vi står inför stora utmaningar och allt som får oss att ta ett steg fram i rätt riktning är viktigt, säger Helena.

Kan ni berätta om något misstag ni gjort kring användbarhet och vad ni lärt er av det?
– Kommer inte på något konkret men generellt när man litar för mycket på en produkt eller process men inser att väldigt mycket kan jag göras med min egen kropp och inställning. Men en klassiker inom landskapsarkitekturen och planering är ju att rita stigar och vägar men sedan inse att människor kommer gena tvärs över och ta den närmsta vägen – vi är ju lata i grunden.

– För mig hade det att göra med språk. Mer specifikt med språk som skrivs och läses höger till vänster i stället för vänster till höger, som arabiska och hebreiska. Det var den klassiska tanken att "äh du vänder bara allt", men det är i själva verket inte alls så enkelt. Om det inte görs på rätt sätt med hänsyn till flöde, placering av innehåll, informationshierarki etc, så får det en enorm negativ inverkan på den övergripande användbarheten. Det var en stor insikt som jag har burit med mig, berättar Lidia.


Vill du nominera ett bidrag till priset för bästa svenska digitala design? Det gör du här! Skicka in din nominering senast den 5 september.