— 2 min read

Den smarta banken vinner kunderna 2014

Read 1029 times

Den smarta banken vinnerDen smarta banken nöjer sig inte med "vi är inte sämre än de andra (inte mycket i alla fall)", utan tar chansen att bli det verkliga stöd som kunderna behöver. Istället för att upplevas som en stelbent, gammalmodig byråkrat som bara svarar på exakt formulerade frågor tar man chansen att ta reda på exakt vilka utmaningar bankkunderna har i sin vardag, och blir deras aktiva personliga hjälpredor inom allt som rör privatekonomin.

För några dagar sedan publicerade jag ett inlägg där jag som kund beskriver min frustration när det gäller Swedbanks internetbank.

Att döma av diskussionen här på bloggen och kommentarerna på facebooksidan Användbarhet i praktiken kan man dra två olika slutsatser. Antingen att det inte finns några bra internetbanker, de har alla sina olika problem. Eller att bankerna är OK, och att det mest handlar om personlig preferens eller förmåga att vänja sig. Visserligen nämns Länsförsäkringar och ICA-banken enbart i positiva ordalag, men bara av enstaka personer.

Jag instämmer med de som antyder att det inte finns några bra internetbanker. Det finns ingen bank som idag på allvar hjälper sina kunder att lyckas med att hantera sin privatekonomi på ett enkelt och smidigt sätt. De av er som är nöjda har helt enkelt inte förstått hur bra det skulle kunna vara.

Peppe Bergqvist tar upp ett bra exempel på en enkel tjänst som bankerna borde kunna tillhandahålla.

"Varför kan man inte år 2013 få mail/sms/rss med räkningar som trillat in? Med en direktlänk till en signerasida med allt ifyllt och klart då. Eller få en notis direkt i ens ios/android/winphone-app så man kan signera med mobilt bankid."
Detta är ett bra förslag, helt i den riktning jag vill att bankerna eftersträvar.

Tänk så glad man kan bli av en riktigt bra internetbank!

En enkel målgruppsanalys där man gräver lite djupare i bankkundernas beteenden och drivkrafter skulle ge ett fantastiskt underlag för att skapa en helt ny kundupplevelse, där banken blir din personliga hjälpreda i stället för något som man högst motvilligt befattar sig med.

En slutsats som man med stor sannolikhet skulle kunna dra efter en målgruppsanalys är att folk i allmänhet tycker att det är jobbigt när de får påminnelser trots att de har pengar, och inte har "gjort något fel".

Tänk dig t.ex. en bank som skickar ett mail till dig om de ser att täckning kommer att saknas på ditt konto om två dagar (baserat på kommande betalningar) om du inte sätter in pengar på kontot. På så vis blir banken någon som hjälper mig att undvika att göra fel, och inte bara någon som väntar på att det skall gå åt skogen.

Dessa är bara några små exempel på vad den smarta banken skulle erbjuda sina kunder. Vinnaren 2014 erbjuder en oslagbar användarupplevelse i kombination med en tjänst där man på ett problemfritt sätt hjälper besökarna på webben att bli kunder, och med att avsluta relationen med sin gamla bank. Så, nu är bara frågan - vilken är den smarta banken?