— 2 min read

Eventdesign – så här tänker vi helhet och digi-fysiskt

Read 1678 times

Vi på inUse ägnar oss även åt eventdesign. Vi bygger och driver våra egna event From Business to Buttons och inUse Award. Och som med allt annat vi gör är upplevelsen och människan i centrum. Låt oss berätta om vårt senaste event, inUse Award 2022, och hur vi jobbade med att designa helheten och hur vi såg till att få ihop det digitala och det fysiska.

Vi har grundbultar med våra event, varför vi gör dem. För inUse Award är grunden att sprida kunskapen om god design och höja statusen och utvidga designcommunityt.

Sen ställer vi de grundläggande frågorna kring själva eventet: Vad vill vi att människor ska känna och tänka? Vad ska de prata om? 

Såklart är själva tävlingen med en kompetent jury som tar fram finalister, utser vinnare också en avgörande komponent för helheten – men i denna text fokuserar vi på själva eventdesignen.

En framgångsfaktor har varit att vi direkt ser till helheten. När vi tar fram ett koncept (look and feel, storytelling och innehåll) så gör vi det för det digitala, med sajtkoncept, mailutskick, sociala medier-material, samtidigt som för det fysiska eventet, med ljussättning, rekvisita, priser, kläder, ljudeffekter med mera. Sen växer det såklart fram fler och fler idéer, det itereras längs vägen, men hela tiden ska det hänga ihop. 

För ett bra event som håller ihop, tänk på dessa områden och få dem att dra åt ett gemensamt mål:

  • Kommunikation
  • Sajt och sociala medier
  • Storytelling
  • Venue
  • Ljud och ljus
  • Dekor och rekvisita
  • Mat och dryck

När vi hittade neon-konceptet inför årets inUse Award säkrade vi upp att det gick smidigt att använda neonkomponenter på sajten precis som att det var en prisvärd lösning att ta in neonliknande rör för att sätta ljuspunkter på scenen. 

Exempel från inUse Awards sajt.

Storytelling

Redan i maj skulle en film vara klar för att promota inUse Award på vår konferens From Business to Buttons, så då fick vi fortsätta att slå fast vår storytelling inom konceptet. Vi hittade associationer från neon till film noir, eller film neo noir, där ‘detektiv’ var ett spännande begrepp. Som vår tilltänkta moderator tog vidare till ‘designdetektiv’. Vi befäste musikval och regneffekt och använde voiceovers för att berätta om tävlingen. Detta såg vi tidigt som en effektiv och spännande väg att använda på scenen också – att moderatorn kunde berätta vissa saker via dennes inspelade ”tankar” i voiceovers.

Kommunikation

Kommunikationen kring inUse Award höll samma linje i våra sociala kanaler och mailutskick där vi med färg, form och stil berättade om hur vi närmade oss galan. 

Sociala medier-inlägg och mailutskick - exempel

Vi bokade även en spännande artist, som förvisso kunde stå för sig själv, men som med en viss allvarsam klangbotten passade in i narrativet. Joy sjöng två vackra låtar omgärdad av neonrör som pulserade i takt till musiken.

Artisten Joy på scen på inUse Award.

Inramnningen – från det digitala till det fysiska

För att ytterligare tydliggöra kopplingen med sajt, gala och prisutdelning tog vi in en konstnär som gjorde unika statyetter av glas som omslingrades av mindre neonrör. Dessa presenterades via filmklipp innan och under galan med hur delar av tillverkningen gick till. 

Priser av neon och glas.

Vidare såg vi också till att klassiska fysiska komponenter som blommor, godis och snacks passade in färgmässigt. Så att man skulle känna igen sig från den första kontakten med ett Instagraminlägg eller ett besök på inUse Award-sajten fram till när man gick in i teatern för att bevittna upplösningen med designdetektiven. Väl där kunde man höra musik enligt temat ackompanjerat med ett regnljud och se hur belysningen på Vasateatern var lila och rosa, precis som allt annat under event-resans gång.

Moderator inUse Award 2022

Översikt inUse Award Vasateatern

 


Vi jobbar på samma sätt med vår konferens From Business to Buttons, där vi numera även har ett översiktligt arbete som knyter samman och ser till flera år framåt. Ta en titt på sajten inför FBTB 2023 här!

Vill du ha hjälp med ditt event, lyfta det, utveckla det, få en digifysisk helhet? Kontakta vår Project Manager Isabel Bjärnström.