— 1 min read

Finalist 5: SJ:s nya mobilapp

Read 448 times

SJ tog hjälp av kunderna för att få till en riktigt bra ny app. Det tog dem hela vägen till final i inUse Award. – Vi har tagit fram vad vi vill förbättra – med kunderna, säger Jenny Gejke, ansvarig för SJ:s digitala kanaler.

Kom på Prisutdelningsfesten den 20 oktober, då årets inUse Award delas ut! 

SJ hade skaffat en reponsiv sajt med många bra funktioner. Men man ville trots det ha en mobilapp. För att kunna göra det ännu bättre för resenärerna.

– Vi har jobbat under en ganska lång tid med insikter om att våra kunder blir mer och mer digitala, och att de vill ha bra digitala upplevelser före, under och efter resan, säger Jenny Gejke, ansvarig för SJ:s digitala kanaler.

– Vi såg, ingen stor överraskning men i alla fall, att kunderna är mer och mer mobila, vi behöver bli starkare i den mobila världen. Vi har dels skapat en responsiv sajt men vi vill också ha en mobil app som kan nyttja fler funktioner som bland annat att identifiera utifrån position. Man kan erbjuda mer unika personliga funktioner, som exmpelvis tredjepartsfunktioner, som Apple wallet.

Så man tog in vad som önskades, och utvecklade en app. Som föll inUse Award-juryn i smaken. 

Äntligen ett enkelt sätt att köpa och visa upp biljetter i mobilen, vilket ger ytterligare en fördel för ett hållbart resande. 

Så motiverades finalplatsen för den nya SJ-appen. Och det är fler som är positiva.

– Vi har fått jättefin respons från våra kunder, från att ha haft en ganska gammal mobilapp till att ha en som folk verkligen uppskattar, som de verkligen använder, säger Jenny Gejke.

– Vi ser en enorm försäljningsökning i den kanalen, vi ökar försäljningen i appen varje vecka, och vi börjar vänja oss vid fyra och fem i betyg, säger Gejke och skrattar.

Efter att ha frågat kunderna vad de ville ha, har man testat löpande.

– Innan vi lanserade så hade vi en testapp ute bland kunder, justerade ganska mycket under vägen, innan första versionen kom i mars.

– Sen har vi haft förmånen att löpande hantera feedback, och kontinuerligt byggt på och förbättrat. Kunderna har märkt det och blir än mer positiva.

Så SJ har all anledning att komma på Prisutdelningsfesten den 20 oktober i Stockholm. Glöm inte att anmäla dig, du också!

Vi kommer fortsätta presentera finalisterna här på bloggen och på inuseaward.se.  

Juryn för inUse Award 2016 består av Chris Lindgren, Anna Rosling Rönnlund, Carola Löfstrand, Johan Berndtsson och Jonas Söderström

Kom på Prisutdelningsfesten den 20 oktober, då årets inUse Award delas ut!