Skip to main content

  — 4 min read

Hur du maximerar din mentala energi utan att bli sjuk av stress

Read 1365 times

Det är tisdag och dagen börjar med en vanlig stand up med teamet. Efter stand up hoppar du in i ett möte som går direkt in i ett annat möte. Mellan dessa möten, utan paus, slänger du ett öga på mailen för att se till att du inte missat något. Kanske har ett mail dykt upp som du svarar på snabbt parallellt med att agendan för det nya mötet presenteras.

Lunchen blir kort och inte så avslappnande då du i huvudet funderar om tekniken för presentationen efter lunch är i ordning. Presentationen blir lyckad men du är nu helt slut i huvudet när du äntligen kan sätta dig ner vid ditt skrivbord och jobba av det du inte hunnit med. Det snurrar lite i huvudet, kanske för det är först nu du kommer ikapp dig själv.

Känner du igen dig? Noterar du samma sak som jag? Vi jobbar som om våra mentala resurser är helt oändliga när vi i själva verket inte har så mycket av den. Dessutom förbrukas vår mentala energi otroligt fort. Vi motarbetar oss själva, varje dag. 

Sanningen är att när vi jobbar med beslutsfattande, problemlösning och sortering av information så jobbar vi med vår prefrontala bark. Vår prefrontala bark utgör bara 4-5% av hjärnans totala volym och den förbrukar enorma mängder energi. Tänk dig en mobiltelefon med ett defekt batteri. Du har laddat den hela natten och när du slår på den på morgonen är den på 100%, men när klockat hunnit slå lunchtid är batterinivån nere på 2%. Exakt det här händer med vår mentala energi när vi jobbar på sättet som beskrevs inledningsvis.

Du kanske tänker nu att det här inte gäller dig, du klarar vanligtvis en hel dag utan problem, visst att du inte är så produktiv mot slutet men det funkar ju. Och absolut kan det stämma, men det som händer är att du tar av resurser du inte har. Detta leder på lång sikt till utmattning som alltför många av våra kollegor drabbas av. 

Så hur kan vi jobba smartare för att bli mer produktiva och inte bli sjuka? Jo, vi måste balansera vår energi så att batteriet håller hela dagen och inte bara fram till lunch. Här kommer 3 strategier för att balansera din mentala energi:

Prioritera att prioritera

Prioritering innebär att du måste förstå, sortera och ta beslut om information. Det är en av hjärnans mest energikrävande processer som snabbt tömmer ditt mentala batteri. En strategi är därför att låta prioritering vara det första du gör på dagen när ditt batteri är fullt. Se över din arbetsdag och prioritera vad du måste får gjort idag och vad som i brist på tid eller energi kan flyttas till nästkommande dag.

I mitt senaste projekt började jag och min kollega varje morgon med att lägga 15 minuter åt att prioritera dagens aktiviteter. En bonus blev att känslan av stress minskade då vi hela tiden hade en uppfattning om vad dagen handlar om. Så vad händer om någon kommer med en ny uppgift mitt på dagen som är akut? Men vad bra, du har redan prioriterat dagen efter vad som måste bli gjort idag. Du kan lättare ta beslut eller delegera baserat på prioriteringen du gjorde när du va som piggast i huvudet. Glöm inte att prioritera in nästa strategi – växling av aktivitet.

Växla aktivitet

Precis som du blir helt slut i kroppen efter ett tufft pass på gymmet så blir vi helt slut i huvudet efter en lång arbetsdag. Skillnaden är att mental energi töms fort och du behöver fortfarande ha kvar mental energi efter jobbet. För att inte bli helt slut i huvudet gäller det att växla aktivitet - hjärnvila med kroppsvila. När du går en promenad, tar en danspaus eller kör ett spinningpass så minskar den aktiva hjärnaktiviteten i vår prefrontala bark. Det är som att koppla in telefonen i laddaren och det mentala batteriet laddas upp. Ett knep är därför att lägga upp dagen i olika tidsavsnitt så du kan växla mellan olika typer av arbete och pauser för att låta hjärnan återhämta sig.

I vårt yrke är de flesta uppgifter hjärnaktiviteter och det kan vara svårt att få in en uppgift som arbetar med kroppen istället för huvudet. I mitt förra projekt valde vi då att prioritera in meditationspauser varje dag, det krävde minimalt med tid men gav otrolig mental återhämtning. Vi valde även att ta luncherna ute om det var fint väder, det innebar en promenad och byte av miljö. Nu när många av oss jobbar hemifrån kan du prioritera in en promenad eller kanske eftermiddagsyoga. Och om du känner att du inte har tid, påminn dig själv om att du kommer bli mycket mer produktiv om du växlar aktivitet, och därmed laddar på ditt mentala batteri. 

Interagera med information istället för att hålla den i huvudet

Vår prefrontala bark är som nämnt väldigt liten, och det gäller även för hur mycket information vi kan hålla i den. Vi vill ofta tro att vi kan hålla en idé i huvudet samtidigt som vi utför en annan uppgift. Och det gå ju, men det innebär att uppgiften i sig blir lidande då du använder energi till att hålla den första idén i huvudet. Det bästa du kan göra för att minska energiförbrukningen är att få ut tankar eller idéer istället för att hålla dom i huvudet. Skriv ner dina idéer på en lapp, sms dig själv eller lägg in den i kalendern så du får en påminnelse om den senare. När du tar ut informationen frigörs plats i hjärnan för att jobba med den faktiska uppgiften du behövde va koncentrerad på. 

Att lära sig balansera sin mentala energi är nödvändigt för att inte bli sjuk i stress, för när man går in i den ökända väggen så betyder det att man har helt kört slut på sin mentala energi och det kan ta flera år att bygga upp den till en normal nivå igen. Det är som att du kopplar in din mobil i laddaren men den laddar inte längre.

Vi måste ändra på det här ohållbara sättet att jobba på, vi har möjlighet att prestera bättre på jobbet och hålla oss friska bara vi tar det på allvar. Låt oss börja med att prata mer öppet om vår mentala energi och jobba med hållbara strategier. 

Nu har du precis läst en lång text och din hjärna har haft den högsta aktivitetsnivån, vad sägs om att växla aktivitet och ta en danspaus? Det ska jag göra.