— 3 min read

Stoppar malaria med drönare – inUse Award-vinnaren GLOBHE är i ständig utveckling

Read 525 times

Nyligen tog de hem priset för bästa användarupplevelsen vid inUse Award. Och under de fyra år bolaget funnits har de hunnit ändra inriktning på sin drönarverksamhet och utvecklar ständigt sin plattform. Vi tog ett snack med GLOBHE för att höra mer om hur de jobbar med designprocessen och vad som är på gång härnäst.

Det händer mycket för GLOBHE just nu. I oktober stod de som vinnare i designprisgalan inUse Award och efter att precis ha tagit in mer kapital har de flera projekt på gång. Framförallt håller de på att utveckla sin digitala plattform ”Crowd droning by GLOBHE”, som utgör en viktig stomme i deras verksamhet.

— Vi håller på att skala upp den och ser till att den får mer funktionalitet. Det kommer göra det lättare för företagen som använder vår tjänst att beställa och hämta data automatiskt från sin egen plattform. Vi vill centralisera allt i en produkt, det är jätteviktigt för oss att göra det enklare, menar Rémy Ghalayini, CTO.

GLOBHEs affärsidé bygger på att drönarpiloter över hela världen kan ladda upp bilddata som kunder sen laddar ner. Bildmaterialet kan på så sätt ge ett underlag för att fatta beslut och agera vid naturkatastrofer till exempel. I dag är GLOBHE verksamma i 96 länder och har flera tusen piloter i sitt nätverk. Deras kunder är storföretag, organisationer som FN, Unicef och myndigheter som Vinnova. Under de fyra år som bolaget har funnits har de varit i ständig förändring och de har redan hunnit ändra inriktning en gång. 

— Från början hade företaget en helt annan affärsidé – att med hjälp av drönare frakta medicin mellan olika svårframkomliga områden. Men vår grundare och VD Helena Samsioe, insåg att det var bilddata som efterfrågades och det är nu drygt två och ett halvt år sedan vi ändrade inriktning. Man kan säga att vi har en app som fungerar ungefär som Uber, fast man kommer i kontakt med drönarpiloter istället för bilar, säger Rémy.

Bilddata från drönare förhindrar spridning av malaria

Kan du berätta mer om hur er affärsmodell ser ut?

— Våra kunder kan antingen ta del av våra tjänster och data genom ett abonnemang, eller så beställer de hem data och kartor vid enskilda tillfällen. I abonnemangen kan de välja om de vill ha informationen varje dag, vecka, månad eller år. På så sätt kan de få data över ett visst område som de kan jämföra och också se hur det utvecklar sig över tid, förklarar Rémy.

Vid insamling och lagring av data finns de olika regelverk att följa. I Sverige och Europa finns sedan några år tillbaka GDPR och det behövs även särskilt tillstånd från Lantmäteriet vid flygning och fotografering med drönare.
— All vår data lagras på säkrade servrar och vi följer naturligtvis de lagar och regelverk som finns i varje land och är tydliga gentemot piloterna vilka regler som gäller. Vi tillhandahåller enbart data till kunden och säljer inte vidare till andra, berättar Rémy.

Fördelarna med drönarbilder jämfört med satellitbilder är många menar Rémy. 

—  Drönare kan ta bilder på detaljer som inte satelliter kan upptäcka. Drönare är också snabbare och billigare. Ett exempel är hur det med hjälp av bilddata från drönare tidigt går att förhindra malaria och på så sätt kan man rädda liv. När vi scannar av med drönare ovanför vattenytan går det att se ägg och larver från malariamyggan. Detta kan man med hjälp av AI-teknik sen sammanställa till kartor som lokala myndigheter kan ta del av och i tid se till att inte malaria sprids. 

 Vad är största utmaningen för GLOBHE i stort?

— Vi har en mission, vision och value och vi tittar hela tiden efter vad som är bra för kunderna och användarna. Vi testar och gör mycket efterforskningar. Vi är inte rädda att ändra utan utvecklar bolaget hela tiden. Ett aktuellt exempel är när vi för två månader sedan jobbade med våra drönarpiloter i Afrika och upptäckte att det ibland är svårt för dem att ladda upp datan eftersom internetanslutningen inte funkar så bra alltid. Vi håller nu på att göra om verktyget till en dropboxfunktion där man kan lägga till många bilder samtidigt. Vi frågar oss hela tiden vad utmaningarna och problemen finns och pratar ständigt med användare och kunder, berättar Rémy.

Vad är viktigast för GLOBHE framöver?

— Vi vill skala upp internationellt, i andra länder. Nu finns vår verksamhet i stora delar av världen och vill utöka ännu mer. Vi jobbar enbart med företag och forskning och vi vill göra det bättre för miljön och påverka samhället till det bättre med vårt bolag. Vi vill inte vara vilket företag som helst. 

— Vad det gäller designen vill vi ständigt göra det lättare för användaren. ”The best experience is no experience” som det pratades mycket om på inUse award. Det tänket använder jag mig mycket av numera. Fokus är våra användare!