— 3 min read

Joakim Sakaria: Vägen till Service Design

Read 454 times

Efter 9 år i Stockholm – och en familj rikare – packade Joakim Sakaria täljknivarna och flyttade tillbaka till sina hemtrakter. Idag jobbar han som Service designer i Malmö, men vägen dit började med grafisk design.

Din tid som designer började som grafiker – vad jobbade du med för typ av uppdrag då?
– Jag började som grafisk designer och “satt i ateljén” som det hette då. Retuscherade bilder i Photoshop och layoutade tryckmaterial i InDesign. Jag kommer ihåg fler kortkommandon från den tiden än glosor från min högstadietyska. 

Vad var det som gjorde att du fick upp ögonen för att göra övergången från grafisk designer till Service designer?
– Som grafisk designer är det kul att vara så nära hantverket hela tiden. Man lever design i allt man gör och det formade mitt sätt att tänka. Men jag upptäckte mer och mer att jag tyckte om problem mer än lösningar. Att få arbeta i de tidigare faserna av designprocessen och vara närmare behoven och utmaningarna som designen skulle lösa. Jag fick höra om service design-fältet av en kompis och ramlade rakt ner i ett vindlande Alice i Underlandet-hål av metoder, processer och sätt att se på världen som talade till mig, både till hjärtat och hjärnan.

– Jag har pluggat grafisk design men just som service designer är jag autodidakt. Jag gick upp en timme tidigare innan jobbet varje dag i ett år och pluggade på egen hand. Läste allt jag kunde komma över och kollade på föreläsningar på youtube. Senare fick jag chansen att jobba som service designer och jag greppade möjligheten med båda händerna. Jag har inte släppt taget sen dess. Att få jobba som service designer är verkligen så himla utvecklande och roligt. Kan du tänka dig, hela mitt jobba går ut på att lära mig nya saker hela tiden! Underbart!

Vad är det med Service design-området som är kittlande för dig?
– Det bästa med Service design för mig är att få kliva in i ett sammanhang som har behov att driva betydelsefull förändring och att jag får representera användaren i den. Jag brukar se mig som en advokat som får försvara användarens intresse i beslut som kommer påverka dem. Så research och insiktsarbete ligger mig varmt om hjärtat och att få använda språket och sätta ord deras upplevelse och behov. 

Nu när du hunnit bli lite varm i kläderna, hur känns det att ha blivit en del av inUse i Malmö?
– När man börjar på en ny arbetsplats så vet man ju aldrig riktigt hur det FAKTISKT kommer vara. Man har ju bara kikat in utifrån. Men nu när jag varit här en tid så ser jag att inUse är fyllt av massa roliga kollegor, spännande uppdrag och en fantastiskt generös kultur. Jag är så glad att vara här!

Och grattis till den nya rollen som lärare på inUse Academy! Vad ser du mest fram emot med att hålla i Service Design-kursen?
– Jag har fått ynnesten att arbeta med massa kloka kollegor genom åren och fått lära mig så mycket i mina uppdrag och projekt. Det känns fint att få va med ge tillbaka till andra som delar samma nyfikenhet och intresse som jag också hade i början av min resa. Men det är ju också utvecklande för mig. Att få sätta ord på mitt sätt att tänka kring service design och hitta en pedagogik för ämnet som är levande och engagerande.

Vilka hade du önskat se gå kursen hos dig?
– Jag brinner för offentlig sektor och vet att potentialen för design som metod för förändring här är enorm. Utbildningen passar många men skulle jag välja så tror jag särskilt att vi kan vara med och skapa ett starkare samhälle genom att föra in mer design-metodik i dessa sammanhang och att lyfta och stärka medborgarens roll i våra offentliga institutioner.

Vad känner du själv att du kommer kunna bidra med, och tillföra, till Academy?
– Jag brukar säga att om du frågar tio service designers vad service design är så får du elva svar. Det är ett fält som är odogmatiskt och föränderligt. Jag ser fram emot att bidra med mina svar på den stora frågan, men också att få lära av deltagarnas erfarenheter och kanske ompröva mina egna sanningar ibland. 


Är du och din organisation intresserad av att fördjupa er i området Service Design? Gå kursen tillsammans med Joakim Sakaria som pedagog. Nästa kurstillfälle är 21 oktoberKursen och anmälan hittar du här!