— 1 min read

Kontrollrum på distans leder flygen i Åre - inUse har varit med på resan

Read 944 times

Nyligen invigdes distansledd flygtrafikledning på Åre Östersund Airport och flyget styrs nu helt från LFV:s kontrollcentral RTC Stockholm på Arlanda. inUse har varit med och utvecklat LFV:s kontrollrum som gör det möjligt. Vi tog ett snack med flygplatschefen som ser att förändringen gör att de ökar sin tillgänglighet och blir bättre rustade för framtidens utmaningar.

Resenärerna lär inte ha märkt övergången men från och med den 2 december 2021 styrs all flygtrafikledning vid Åre Östersund Airport från LFV:s kontrollcentral RTC Stockholm på Arlanda. Det är därmed den andra av Swedavias flygplatser som styrs med ett kontrollrum som inUse har varit med och utvecklat.

— Det var en sömlös övergång från bemanning på plats till trafikledning helt på distans från Arlanda. Första flighten på natten och följande morgonens avgång funkade bra och sen har det rullat på utan några störningar i systemen. Det har gått helt felfritt, och resenärerna kommer inte märka det på något sätt. Upplevelsen att komma till flygplatsen är den samma, berättar flygplatschef Peter Fahlén.

inUse har tillsammans med SAAB utvecklat de fjärrstyrda flygledartornen, Remote Tower, som gör det möjligt att leda flygtrafik på distans på det här sättet. Första gången det skedde för reguljärflyg i Sverige var 2015.

Kameror fungerar som ögon på distans

I nuläget planeras fyra av Swedavias flygplatser införa den här typen av kontrollrum och hittills har alltså två, Kiruna och Åre, genomfört det. Systemet finns redan på flera andra flygplatser som till exempel Örnsköldsvik Airport och London City Airport.

Det tidigare flygledartornet vid Åre Östersund Airport har nu ersatts av 14 kameror som ger en 360-gradig bild av flygplatsen och omgivningen och leds alltså på distans från Arlanda och LFV:s kontrollcentral RTC Stockholm.

— Tidigare hade vi trafikledningen stationerad i ett torn och det var en grupp på sex personer som arbetade i skift. I dag har vi istället ett kameratorn som blir som ögon på distans. 

Peter Fahlén ser att kraven både har ökat och förändrats för framtidens flygplatser och att omställningen till LFV:s distansledda flygledartorn är en viktig del i utvecklingen.

— Vi ska vara beredda att öppna för flygningar inom en timme och den här omställningen är en del av att kunna hantera det. Med den här robusta och flexibla lösningen får vi kontinuitet och det ger en möjlighet att ta emot och navigera trafik på dygnets alla timmar. Lösningen ger också en bra fortsatt stark tillgänglighet för flygplatsen. Det är en del av digitaliseringen och gör det lättare för flygplatsen att ställa om snabbt, vilket vi ser ett ökat behov av inte minst under pandemin, menar Peter Fahlén.


Behöver du också hjälp med kontrollrum - kontakta inUse

LÄS MER: Milstolpe för fjärrkontrolltorn