— 1 min read

Kortläsare håller dig kort

Read 621 times

Vad skulle du göra om du hade en pryl som du var tvungen att använda flera gånger i veckan, som inte funkade var tredje gång? Med största sannolikhet skulle du lämna tillbaks den till butiken, för att få pengarna tillbaks, eller leta efter en bättre modell, som alltid funkade!


Kortlasare2 En sådan sak visar sig vara en vardagspryl: läsare för kortbetalning är så dåligt utformade att man lyckas endast i 66% av fallen.

Kristina Ekstrand och Petra Tarnow från Göteborgs Tekniska Gymnasium observerade 80 personer som genomförde köp med hjälp av 4 olika konfigurationer av kortterminalen. inUse hjälpte dem läga upp arbetet och analysen.

Ett stort problem är förstås att kortläsarna är så olika, trots att de är till för exakt samma sak. Detta bidrar till felfrekvensen, eftersom man som användare inte vet vilken lösning som gäller just denna gång.

Tänk dig själv att varje gång du ska köra bil sitter kopplingen på ett av tre ställen...

Många användare har en ”repertoar” av troliga sätt att dra kortet som de snabbt provar sig igenom, andra är mer osäkra och provar sig slumpvis fram.

I den begränsade undersökningen kunde vi se ett tydligt mönster - det är mest naturligt att vända magnetremsan in mot terminalen - instruktioner i form av lappar eller bilder hjälper inte.

Med ett större underlag skulle man definitivt kunna ge tillverkare av kortläsare tydliga riktlinjer.

Frågan som man kan ställa sig är varför vi tillåter dålig design förpesta vår vardag, samtidigt som vi ständigt letar efter nya och fräcka designupplevelser, interaktiva, såväl som fysiska? Jag tycker att alla tjänster och saker ska utformas så att de hjälper oss att lyckas! Ett samhälle där alla offentliga och vardagliga tjänster och prylar är anpassade till människans sätt att se, tänka, komma ihåg och röra sig.

Tycker du detsamma?

/Ingrid Domingues

Uppdatering: GP skriver om detta i dagens tidning.