— 1 min read

"La du tillbaka SL-kortet mot läsaren efter du betalat?"

Read 1029 times

För ett litet tag sedan skulle jag ladda mitt SL-kort via deras automater för första gången. Jag var stressad, startade processen genom att lägga mitt SL-kort mot avläsaren på maskinen och följde instruktionerna på skärmen och hittade fram till valet månadskort. Jag betalade med kort, och rusade sedan vidare till mitt tåg.

SL:s biljettautomat: En pryl med viss förbättringspotential.

SL:s biljettautomat: En pryl med viss förbättringspotential.

När jag väl satt på nästa tåg visade sig att jag inte hade någon giltig biljett. Eftersom jag precis köpt ett månadskort blev jag mest irriterad på SL-kontrollanten. Hon var dock snäll och lät mig åka med.

Dagen efter ringde jag SL-kundtjänst och frågade hur det kunde bli så här och hon svarade direkt.

- La du tillbaka SL-kortet mot läsaren efter du betalat?

  • Näääää, sa jag, och kände mig dum.

  • Nej, men det måste man göra och det är många som missar detta.

Hon kollade upp vad som fanns på mitt kort och det visade sig då att det mycket riktigt inte fanns något månadskort. Jag skämdes lite för jag varit så kort mot kontrollanten på tåget kvällen innan.
- Var är mina pengar då, jag betalde ju för kortet?

  • Banken brukar oftast känna av om det blivit ett köp eller inte, och om det inte blir det så brukar pengarna komma tillbaka efter 4 dagar.

  • Enligt kundtjänsten är det väldigt många som missar att lägg tillbaka sitt kort mot avläsaren när de betalt. Jag har frågat runt lite bland vänner och min känsla är att det är många som varit med om samma problem.

    Så. SL, har ni räknat på hur mycket det kostar att hantera alla frågor och all den förvirring som uppstår när kunderna tror att de köpt en biljett, men det ändå har blivit fel? Och har ni räknat på mycket det skadar ert varumärke?