— 1 min read

Möte med Miranda

Read 434 times

Vad gör egentligen en UX-are och Visual Designer på inUse? Miranda Sherman berättar om hur hennes vardag ser ut.

Hallå där Miranda Sherman, vad gör du på inUse?

– Jättemycket! Min titel är UX & Visual Designer men eftersom jag har både utbildning och erfarenhet inom e-handel är jag också specialist inom det området. Arbetet i sig är väldigt varierande, alla dagar bjuder på olika slags problem som ska lösas. Det kan handla om allt från att göra en grafisk design med en hierarkisk uppbyggnad som skapar hög användbarhet till att skapa ikoner, grafiska profiler eller lösa interaktionsdesignproblem. 

Vad är det bästa med att arbeta på inUse?

– Varje dag fascineras jag över hur välvilliga och engagerade kollegor jag har. Har man ett problem så försöker alla hjälpa till, de tar sig tid och det finns en stark drivkraft att göra kunden, men också slutanvändaren, nöjd. Jag har faktiskt aldrig arbetat på ett ställe där man talar om slutanvändarna i så stor utsträckning, det tycker jag är väldigt fascinerande. Alla som jobbar på inUse är ödmjuka och man får förtroende att vara med i projekt som jag aldrig hade vågat, eller hade kunnat, göra för några år sedan. Det stärker verkligen den egna självbilden och självförtroendet.

Hur ser en typisk dag ut för dig?

– Jag delar min tid mellan två olika kunder så ingen dag är den andra lik. Den ena kunden är en myndighet och där arbetar jag med ett system som hanterar otroligt mycket innehåll. Utmaningen där är att göra det enkelt, luftigt och lätt att förstå. Det är även mitt jobb att skapa den grafiska profilen för systemet så att den kan ha ett långt och levande liv ända ut i utvecklingen. Syftet i det projektet är att minska ner arbetstiden användarna lägger i programmet. Detta måste jag också ta hänsyn till, vi har  även som krav att designa för Nivå AA från E-delegationens riktlinjer för webbdesign. 

– Mitt andra projekt är som AD på Hemnet. Där jobbar jag med deras samtliga produkter, från apparna i mobiler och surfplattor till deras kundportal och webbplats. Här behöver jag ta höjd för den grafiska profilen och det uttryck som redan finns när jag skapar saker åt dem. Det som är extra kul i projektet hos Hemnet är att jag kan se min design komma ut till massorna relativt snabbt och det är oftast väldigt ovanligt.