— 1 min read

SJ - Ge mig en bättre helhetsupplevelse!

Read 336 times

Jag gillar SJ. Jag gillar att åka tåg, kommer oftast fram i tid, och får alltid bra service. Både på tågen, i telefon och på twitter. För att minska vår egen interna administration tänkte jag nu bli lite ordentlig, och börja använda SJ:s företagssidor när jag reser, men efter 2 minuter vet jag faktiskt inte om jag orkar... 

Efter att ha klickat runt lite inser jag att det här skulle kunna bli en hel artikelserie, eller en roman. Men jag nöjer mig med ett enda exempel. Åtminstone den här gången.

Som miljardkoncern måste man 2013 ha koll på hela upplevelsen. Man kan inte försaka de digitala kanalerna, och man får t.ex. inte ha en navigering där användaren varje gång hon skall köpa en resa (1) först måste läsa om hur enkelt och smidigt (2) det är att boka resan, innan hon faktiskt kan göra det.

SJ Företag - Boka resa

För det första blir det så klart onödigt krångligt att ta sig fram till sidan där jag kan köpa resan. För det andra är det aldrig OK att tala om för användaren vad hon skall känna. Tanken är ju så klart att jag som kund skall uppleva att det är enkelt och smidigt att köpa resan, men just nu är den känslan ganska långt bort.

Fast det var ju snällt att de inkluderat en utskriftsvänlig sida. Man vet ju aldrig när andan faller på. Liksom...

Äsch. Sorry... Man kan så klart skoja om det. Men faktum är att det inte är särskilt svårt att på riktigt kartlägga hur man kan skapa en enkel och smidig upplevelse för (i detta fall) affärsresenärer i alla kontaktpunkter, inklusive de digitala.

Så, @SJ_AB... Är det inte dags att fixa en schyst helhetsupplevelse värdig Sveriges bästa tågoperatör?