— 1 min read

Skola24 ville skapa mer användarcentrerad design med hjälp av inUse

Read 300 times

Skola24 anlitade inUse för att göra sin tjänst för skolaktiviteter mer användarcentrerad och öka interaktionen mellan användarna och den digitala plattformen.

– Vi på Skola24 har under våren påbörjat vår transformationsresa avseende användarcentrerad design och utveckling, tillsammans med inUse. Vi är oerhört glada och tacksamma över detta och vi tror att det kommer vara en viktig förutsättning för oss i vår resa mot vår målbild att skapa värde för våra kunder och användare, säger VD Karin Ahlgren.

Tjänsten används dagligen av miljoner användare för att till exempel kolla scheman, sjukanmäla sig eller lämna in tider till förskolan. Skola24 insåg att användarna har blivit allt bättre på att använda sig av olika digitala verktyg samtidigt som de vill att det ska gå snabbt, smidigt och enkelt. Det ställer i sin tur allt större krav på de designers och utvecklare som utformar tjänsterna, menar de och vände sig därför till inUse.

Effektstyrning och många avstämningar

Under arbetet har inUse arbetat med olika typer av användaranalyser och även förmedlat kunskap inom effektstyrning och användarcentrerad design så att det byggs upp en intern kompetens hos Skola24.

– Vi har jobbat effektstyrt med kontinuerliga förbättringar och många avstämningar. Det är viktigt att ta sig tid att stanna upp och reflektera och att göra en resa tillsammans, säger Sara Lerén som har gått in som UX-strateg från inUse i projektet.

Förutom Sara Lerén jobbade även en UX-designer från inUse med projektet. En första del är nu klar och samarbetet fortsätter.

– Designområdet har utvecklats väldigt mycket det senaste året och många tjänster fungerar bra. Så det är en viktig konkurrensfördel att har bra koll på designen, oavsett vad det handlar om för tjänster, säger Sara Lerén.