Skip to main content

  — 2 min read

Välkommen till inUse, Emil Rosén!

Read 228 times

Han har tagit sin master på Royal college of Art i London och hittar inspiration i vardagen och oliktänkande människor. Nu har Emil landat hos oss på inUse och kontoret i Göteborg.

Hur hamnade du på inUse?


– Jag letade efter ett företag där jag kände att jag kunde fortsätta utvecklas som designer. Ett företag som både hade bredden och storleken att kunna ta sig an strategiska uppdrag. 
Innan inUse satt jag på en konsultfirma på Lindholmen och före det bodde jag 6 år i London där jag landade för att ta min MA på Royal College of Art.


Vad har du gjort tidigare som betytt mycket för dig?


– Svår fråga, men mycket av de projekt jag har jobbat i har riktat sig mot yrkesfolk vilket jag har gillat. Arbetsredskap är något man använder en stor del av sin vakna tid och då är det viktigt att det blir bra, de kan inte välja bort det på samma sätt.


Vad driver dig och vad är dina styrkor?


– Jag drivs av att hitta insikter som gör att man kan reducera och förenkla. Minimera friktion är nog ett ledord.
 En av mina styrkor är nog ett divergent tänkande och att jag är en jäkel på att hitta lösningar. Jag tror min nyfikenhet utanför design har hjälpt mig också.


Vad har du för designfilosofi? 


– Jag skrev en artikel för nåt år sen som hette Appropriate-first och handlande om att vi borde skippa hetsen om mobile-first eller AI-first och istället fokusera på vad som är ”appropriate”. Så appropriate design kan man säga är min filosofi.

Vad är dina inspirationskällor till det du designar? 


– Generellt är vardagen ganska bra. Hitta människor som inte tycker som en själv eller tänker annorlunda är också inspirerande. Jag läser mycket böcker om beteendevetenskap också, det finns så mycket i det mänskliga beteendet som inspirerar.


Vad tror du är nästa stora grej inom UX- och Service Design?


– Ingen lätt fråga. Jag tror mycket på kontextualiserad information och att det finns mycket utveckling som kan komma inom det området. Jag vet att ”curation” av information har fått en dålig klang numera med filterbubblor och annat men att kunna leverera ”rätt” information vid ”rätt” tid tror jag är ett måste om vi ska orka hantera en ökande mängd data i alla möjliga former. Vi behöver filtrering på nåt sätt. Superspännande område att hitta vägar hur man skapar algoritmer som behåller transparens, bredd osv. och hur det kommuniceras med användaren. En kvinna som heter Fei-Fei Li har jätteintressanta tankar om vad hon kallar human-centered AI.


Några handfasta tips hur man lyckas med sin design?

– 
Lyssna, lyssna, lyssna kanske? I alla fall i fasen att hitta insikter. Utan att det ska låta reklamigt är hela inUse bas i att styra mot effekter ett väldigt bra ställe att börja. Vi har varken tid eller resurser att slösa på icke värdeskapande produkter.


Det finns plats för dig med. Skicka din ansökan så hör vi av oss.