— 2 min read
Veckans designinsikt: ”Den som kan kommunicera sin idé är också den som får igenom sin design”
Read 1134 times
Att kunna förmedla sitt designarbete till andra kan många gånger vara avgörande för om du får igenom dina idéer eller inte. Här delar Lollo Zackrisson, UX Designer på inUse, med sig av värdefulla insikter i området.
Berätta om din insikt!
— Min insikt är att enormt mycket av en UX-designers jobb handlar om att kunna prata för sig och sin design eller sin research. Den som kan kommunicera sin idé och som kan handskas med ”folk”, är också den som får igenom sin design.
Hur har du kommit fram till det här?
— Det blev tydligt för mig under mitt senaste konsultuppdrag som var i en större organisation. Mycket handlade om att kunna prata om vad man har gjort eller vad man vill göra. Den som är duktigast på att prata eller lägga fram sin sak tydligast, och gjort mest research blir också mest lyssnad på. I stora organisationer är det ännu viktigare att kunna summera väl och presentera det bra.
— En kollega sa en gång till mig att det inte spelar någon roll hur väl man gör research om man inte kan kommunicera det man kommit fram till. Man måste på ett sätt vara pushig, samtidigt som man också behöver vara ödmjuk och vilja väl.
Hur blir man bra på att kommunicera sina designidéer?
— Precis som andan är på inUse, så handlar mycket om att också vara ödmjuk. Visst kan det vara bra att vara extrovert och våga ta kontakt med sådana man inte känner, men man kan inte göra det på ett drygt och högljutt sätt, då lyssnar ingen. Det är en balans och handlar mer om att prata tydligt än om att prata högt. Men hur kommer man dit? För mig var det värdefullt att vara i ett team som jobbade med samma produkt under en längre tid. Vi lärde oss att kommunicera tillsammans. Samtidigt är det bra och nyttigt att byta uppdrag då och då.
Prata hellre tydligt än högt
Vad har du gjort för att utveckla dig själv i att kommunicera?
— Innan jag blev designer var jag skidinstruktör i många år och då blev jag bra på att prata och ta kontakt med olika människor. Det gjorde mycket för min mognad, både att få fram vem jag själv är och att lyssna på vem den framför mig är. Man kanske inte måste vara jätteextrovert alltid, men gilla att höras och att ha en önskan om att det man gör ska bli något.
Slutligen, vad kan du ge för tips till andra?
— Det är bra att veta vilken person som din idé eller ditt designarbete kommer landa bäst hos. Vem kan få det att hända? Den ska man börja att prata med. Trots allt är researchen mycket viktig, vilket ju också är sann inUse-anda. Du får igenom något om du har gjort researchen väl. Då behöver du inte kunna prata lika bra – då pratar din research för dig. Sen är det bra om man också kommunicerar designen på ett ödmjukt sätt, ”Jag vill detta men är öppen för vad andra tycker”. Jag tror ingen lyssnar på en om man inte alls tar in vad andra säger eller tycker.
Vill du ta hjälp av våra kunniga designers? Eller kanske höra mer om hur vår kunskap kan stärka din verksamhet? Hör av dig så berättar vi mer!